Toutes les personnes:

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Y
Z

 

Uzor Charles

(27. 04. 1961)

Uzor Charles
Uzor Charles
Poststrasse 12
CH-9000 St. Gallen (SG)
Schweiz

Tel: +41 (0)71 220 61 86
Fax: +41 (0)71 223 33 82

 

Genre: Musique Classique
Activités: Compositeurs/Compositrices, Interprètes, Auteurs
Biographie
* 27. 04. 1961.

Charles Uzor was born in Udo Mbaise in Nigeria. At the age of seven, during the Biafra War, he came to Switzerland. In 1982, following his 'Matura' studies in St Gallen, he studied music in Rome followed by studies in oboe and composition at the conservatories of Berne and Zurich. In 1986 he met the oboist Gordon Hunt in Assisi and was encouraged to take up a post-graduate study at the Royal Academy of Music in London. Charles Uzor received his recital diploma and a master's in composition from the University of London in 1990. He returned to Switzerland and began his dissertation on Melody and Inner Time-consciousness (finished in 2005).
Charles Uzor's work encompasses opera, dance, orchestra and choral works, his main interest, however, lies with works for small formations and song. In 1993 until 1998 he worked in close collaboration with Daniel Beriger and the Swiss ensemble La Notte, who specialised in performing his compositions, and the with the guitar quartet quasi fantasia, the Carmina Quartet and the clarinettist Wolfgang Meyer. From 1998 onwards there followed projects with the Percussion Art Ensemble Bern, Philipp Egli (dance theatre), Markus Eisenmann (painting), Astrid Kaminski (language) and the Nouvel Ensemble Contemporain (NEC). In 2010 the NEC performed his violin concert 'For Aung San Suu Kyi' under the baton of Pierre-Alain Monot (soloist Rahel Cunz).


Liste des oeuvres

Impromptu (1984/1988)

Instrumentation: für Oboe solo

Durée: 3' 00"
Manuscrit
Canto I (1985/1987)
La Notte bella

Instrumentation: für Sopran solo

Texte: Giuseppe Ungaretti

Durée: 6' 00"
Manuscrit
Canto I (1985/1987)
La Notte bella

Instrumentation: für Sopran und Ensemble (Fl, 2 Ob, Klar, Hrn, Hf, Klav, Vla, 3 Vlc), Tonband ad lib

Texte: Giuseppe Ungaretti

Durée: 12' 00"
Manuscrit
Canto IV (1985/1987)
Finale

Instrumentation: für Alt und Klavier

Texte: Giuseppe Ungaretti

Durée: 4' 00"
Manuscrit
Canto I (1985/1987)
La Notte bella

Instrumentation: für Sopran und Harfe

Texte: Giuseppe Ungaretti

Durée: 8' 00"
Manuscrit
Mouvement (1988)

Instrumentation: für Klaviertrio

Durée: 10' 00"
Manuscrit
Scherzo (1988)
Cartesian Meditations

Instrumentation: für Klaviertrio

Durée: 12' 00"
Manuscrit
Impromptu IV (1988)

Instrumentation: für Oboe und Klavier

Durée: 30' 00"-40' 00"
Manuscrit
Ricercare (1988)

Instrumentation: für Klaviertrio

Durée: 5' 00"
Manuscrit
Ricercare (1989-1991)
Klavierkonzert

Instrumentation: für Klavier solo, 2 Harfen, Streichorchester (Vln, Vla, Vlc, Kb) und Schlagzeug (4 Spieler)

Durée: 14' 00"
Manuscrit
Cadenza (1989)

Instrumentation: für Klavier solo

Durée: 3' 00"
Manuscrit
White Paperflowers descending on Tienanmen Square (1989-1991)
Quintett

Instrumentation: für 5 Violoncelli

Durée: 12' 00"
Manuscrit
Canonic Variations on "Vom Himmel hoch" (1989)

Instrumentation: für Orgel

Durée: 8' 00"
Manuscrit
Patmos (1992)

Instrumentation: für Viola und Klavier

Durée: 37' 00"
Manuscrit
Kolophon (1993)
Fragment

Instrumentation: für Oboe, Oboe d'amore, Englischhorn und Klavier

Durée: 52' 00"
Manuscrit
Echnaton's Hymnos to Aton (1995/1997)
Eclipse

Instrumentation: für Tenor solo und Ensemble (Holz, Blech, grosses Schlagzeug (5 Spieler), 2 Harfen, Klavier, Streichorchester)

Texte: Echnaton / F. Kauf

Durée: 27' 00"
Manuscrit
Melodies 1-3 (1996-1997)

Instrumentation: für Klavier

Durée: 22' 00"
Manuscrit
Le dur désir de durer (1996-1997)
Dit d'un jour

Instrumentation: für Klavier

Durée: 2' 00"
Manuscrit
Le temps déborde (1996)

Instrumentation: für Orgel

Durée: 10' 00"
Manuscrit
Music (1997)
Madrigal

Instrumentation: für gemischten Chor und drei Schlagzeuge

Texte: William Shakespeare

Durée: 3' 00"
Manuscrit
Zimzum (1998)
In memoriam Sergio Quinzio

Instrumentation: für 2 Gitarren (eine Gitarre mit Sechstelton- Skordatur und 10-saitige Gitarre)

Einrichtung: Christian Bissig, Karin Rüdt.

Durée: 16' 00"
Gitarrenforum Winterthur
c/o Bissig
Lustgartenstr. 9
CH-9000 St. Gallen
Notre Vie (1998)

Instrumentation: für Stimmen (2 S, 2 A, Bar, B) und Ensemble (Posaune, grosses Schlagzeug (5 Spieler), 2 Harfen, Klavier, Streichorchester)

Texte: Paul Eluard

Durée: 20' 00"
Manuscrit
Madrigal (1998)
Sonnet 8 "Music to hear"

Instrumentation: für Stimmen (2 S, 2 A, Bar, B) und Ensemble (grosses Schlagzeug (3 Spieler), 2 Harfen, Klavier, Streichorchester)

Texte: William Shakespeare

Durée: 20' 00"
Manuscrit
Go (1999)
Ballet for 5 Dancers and 7 Instruments

Instrumentation: für Klarinette (auch Bassklarinette), Streichquartett, Klavier, Schlagzeug

Durée: 25' 00"
Manuscrit
Shakespeare's Sonnet 65 (1999)

Instrumentation: für Streichquartett und Tonband

Texte: William Shakespeare

Durée: 35' 00"
Manuscrit
Black Tell (2000)
Opera Interludes and Finale

Instrumentation: für Soli (S/A/T/Bar/B), Chörli, Symphonisches Orchester mit grossem Schlagzeug

Texte: Nicolas Rhyner

Durée: 30' 00"
Manuscrit
La Princesse de Samarkand (2001)

Instrumentation: für grosses Schlagzeug (1 Spieler)

Durée: 25' 00"
Manuscrit
Petit Poucet (2002)

Instrumentation: für Klavier vierhändig

Durée: 10' 00"
Manuscrit
Das süsseste Leben (2003)
3 Lieder nach Novalis

Instrumentation: für 3 Frauenstimmen und Ensemble (Klar/B-Klar, Vln, Vla, Vlc, 2 Hf, 1-2 Perk)

"Sehnsucht nach dem Tode", "Ich weiss nicht was", "Das süsseste Leben".

Durée: 15' 00"
Manuscrit
qui ainsi me refait ... veoir seulement et oïr (2003)
Gitarrenquartett

Instrumentation: für Oktavgitarre, Terzgitarre mit Sechstelton-Skordatur, Gitarre und Bassgitarre

Durée: 12' 00"
Manuscrit
a chantar ... (2003-2004)
Klarinettenquintett

Instrumentation: für Klarinette (auch Bassklarinette), Streichquartett und Tonband

Durée: 30' 00"
Manuscrit
qui plus aime .... (2005-2006)
Quintett

Instrumentation: für Schlagzeug-Quartett und Tonband

Durée: 15' 00"
Manuscrit
Mother Tongue (2007)

Instrumentation: für Frauenstimme und Ensemble (Fl, Klar, Pos, Vln, Vla, Vlc, Schlgzg)

Nach Igbo Sprichwörtern.

Durée: 30' 00"
Manuscrit
"For Aung San Suu Kyi" (2008-2010)
Konzert

Instrumentation: für Violine und Ensemble (Fl. auch Pikk, Ob auch Englh, Klar, B-Klar, Horn, Vla, Vlc, Kb, Pno, 2 Perk)

Durée: 35' 00"-40' 00"
Manuscrit
Mothertongue (2010-2019)

Instrumentation: Mezzosoprano, Ensemble (Clarinet/ Bass Clarinet, Horn, Percussion (Marimba, Vibraphone, Gongs, Cymbals), Piano, Lute/Theorbo, 2 Violins, Viola/Viola d'amore, Violoncello) & Tape

Texte: Paul Celan, Samuel Beckett, Markku Rauhavirta, Novalis

Cycle: I Wolfsbohne II Rain III Mother Tongue Fire/mimicri IV Tongues V Reigen

Durée: 50' 00"
Manuscrit
Lieder für Bariton (2012)

Instrumentation: für Bariton und Klavier

Texte: Friedrich Kähr

Durée: 15' 00"
Manuscrit
Kontrafaktur zu BWV 21 (2012)

Instrumentation: für Oboe und Orgel

Durée: 3' 00"
Manuscrit
L'orée (2013)

Instrumentation: für Harfe solo

Durée: 1' 30"
Manuscrit
spleen/mimicri (2014-2015)

Instrumentation: Piano & Tape

Durée: 13' 00"
Manuscrit
sweet amygdala (2014)

Instrumentation: für Violine, Klavier und Tonband

Durée: 47' 00"
Manuscrit
Ave Maria I-V (2014-2016)

Instrumentation: S A T B a cappella

Texte: Ave maria (Westkirchl.)

Durée: 30' 00"
Manuscrit
Varek (2014-2015)

Instrumentation: Woman's Voice & Piano

Durée: 20' 00"
Manuscrit
Nach der Natur. Vorstudie (2015)

Instrumentation: Tape

Durée: 31' 00"
Manuscrit
Nri/mimicri (2015-2016)

Instrumentation: Ondes Martenot, Percussion Quartet & Tape

Durée: 31' 00"
Manuscrit
2 Songs on poems by Giorgos Seferis (2018)
I Kégounte t' áspra fíkia..../ II Kathós vadízi o chrónos

Instrumentation: Soprano, Piano, Sound Bowls

Texte: Giorgos Seferis

Durée: 12' 00"
Manuscrit
Mothertongue Fire/mimicri (2018)

Instrumentation: Tape

Durée: 12' 00"
Manuscrit
sephardic lilt/mimicri (2018/2020)
for Astrid Kaminski

Instrumentation: Guitar, Accordion & Tape (2 Theorbos & Guitar)

The Acoustic Guitar and Accordion in communication with Tape, consisting of 2 Theorbos and Acoustic Guitar in sixth tone scordatura

Durée: 11' 00"
Manuscrit
8'46'' George Floyd in memoriam (2020)
for any number of musicians with any instruments

Instrumentation: beliebige Anzahl SpielerInnen, SängerInnen (mindestens 1), beliebige Instrumente

- There must be at least 1 performer and 1 instrument (also voice); all instruments are optional. - The piece consists only in breathing; no sound should be played, no words spoken. - The piece must start with a natural breathing in or breathing out. - The piece must end with a natural breathing in or breathing out, however, the breathing should stop being audible 1 minute before the end of the piece, i.e. at 7’46’’. - If there are more than 1 performers the breathing can be choreographed, but it’s length, rhythm and dynamics should not be synchronized. - The breathing should slow down toward 7’46’’; the slowing down can start any time after 7’. - The breathing can be amplified by microphones; it’s loudness should however not surpass a natural sense of dynamics.

Durée: 8' 46"
Manuscrit
Giorgos Seferis/mimicri (2020)
To Radiophono

Instrumentation: Violine & Tape (Mezzosopran, Ondes Martenot)

Texte: Giorgos Seferis

Eine Violine spielt zu einem Zuspielband, bestehend aus Mezzosopran, Ondes Martenot und Radiostimme.

Durée: 12' 00"
Manuscrit
Repertoire
Johann Sebastian Bach: Oboenkonzert, F-Dur
Johann Sebastian Bach: Konzert, A-Dur für Oboe d'amore undStreicher
Johann Sebastian Bach: Sonate, g-moll für Oboe und Cembalo
Wolfgang Amadeus Mozart: Oboenkonzert, C-Dur
Wolfgang Amadeus Mozart: Oboen-Quartett, F-Dur
Carl Nielsen: 2 Fantasiestücke, op. 2 für Oboe und Klavier
Francis Poulenc: Sonate für Oboe und Klavier
Francis Poulenc: Trio für Oboe, Fagott und Klavier
Makoto Shinohara: Obsession für Oboe und Klavier
Richard Strauss: Oboenkonzert
Charles Uzor: Impromptu für Oboe solo
Charles Uzor: Impromptu IV für Oboe und Klavier
Bibliographie
Uzor, Charles: Melody and the phenomenology of internal time awareness, University of London, London 2004
Heisch, Michael: Unfassbare Schönheiten, in: Dissonanz 101 (2008) [Internet]
Meyer, Thomas: Zentrum / Peripherie, in: Neue Zeitschrift für Musik, November-Dezember 1997 6 (1997)


Dernière mise à jour: 2020-10-06 16:48:10