Professional activity: Composers, Interpreters, Authors
Biography
* 05. 12. 1963.
Burkhard Kinzler, born in Stuttgart/D in 1963, grew up in Heidenheim/Brenz.
Studies: Church music (Heidelberg), composition (Basel, with Roland Moser) and conducting (Trossingen).
Teaching assignments: Heidelberg (music theory, improvisation, composition), Hanover (choral conducting). Professorship for music theory at the MHS Mannheim (1999 to 2006).
Since 2003 Professor of Music Theory at the Zurich University of the Arts.
Artistic director of the Winterthur Museum Concerts, conductor of various ensembles and choirs.
One of the main focuses of Burkhard Kinzler's compositions is vocal music and the diverse shades of expression and sound possibilities of the human voice.
In recent years, he has written a number of works that deal with microtonality. He mainly writes chamber and ensemble music for a wide variety of ensembles.
Burkhard Kinzler likes to fulfil commissions that set a specific task related to the performance situation.
He is also interested in composing new music for amateurs; it is important to him to make new listening experiences possible for people without professional music training through pieces and concepts.
As a result, almost all of his works are inspired by commissions; his pieces are performed at home and abroad.
The encyclopaedia ‘Komponisten der Gegenwart’ contains a complete catalogue of his works and a detailed biography written by Lukas Näf.
Work list
O Traurigkeit, o Herzeleid (1989)
Choralvorspiel nach zwei fragmentarischen Takten von J. S. Bach
Vertonung des berühmten Textes aus Prediger Salomo "Alles hat seine Zeit", zweiter Satz unter Verwendung der Choralmelodie "Der du die Zeit in Händen hast" - in ein klanglich avanciertes, teilweise mikrotonales Klangbild eingewoben.
Differenziertes mikrotonales Konzept, über die Stimmung austariert.
Duration: 20' 00" Manuscript
Sieben Zehntel eines Kopfs (2019)
Miniaturen nach Daniil Charms
Instrumentation: Altus, Violine, Kontrabass
Texts: Daniil Charms
Kurze, absurde Texte (in deutscher Übersetzung) des russischen Dichters in angemessenen, knappen Vertonungen für eine skurrile Besetzung.
Duration: 15' 00" Manuscript
Klangstück mit Distanz (2020)
Instrumentation: 2 Trompeten (B) und Orgel
Räumliche Konzeption mit wandernder zweiter Trompete
Duration: 8' 00" Manuscript
Vers la fanfare (2020)
Hommage à Igor Strawinsky
Instrumentation: 2 Trompeten in C (Périnet-Ventile)
Ausgehend von Strawinskys Fanfare: Paraphrasen und Kontrapositionen, das Verhältnis der beiden Trompetenspielenden zueinander betrachtend.
Duration: 8' 00" Manuscript
BrucknerBrücken (2021-2022)
Instrumentation: gemischter Chor a cappella
Texts: Burkhard Kinzler (Textfragmente aus Bruckner und Palestrina)
Komponierte Übergänge zwischen Motetten von Bruckner und Palestrina, aus dem Material der umgebenden Stücke entwickelt, mit behutsam aleatorischen Stellen.
Duration: 10' 00" Manuscript
Hinter den Dingen (2021-2022)
Intermittierende Komplementa zu Mozarts Requiem
Instrumentation: identisch mit der Besetzung des Mozartrequiems
Texts: Ingrid Fichtner
Die das berühmte Requiem umrahmenden und dazwischengeschobenen kurzen Intermedien auf einen Text von Ingrid Fichtner eröffnen einen neuen Raum um die Totenmesse, denn Fichtners Gedicht beschreibt eine Art Schöpfungsprozess. Tod und Leben werden miteinander verwoben - es entsteht ein neues, unteilbares Ganzes aus Mozart und Kinzler mit einer Gesamtlänge von ca. 75 min.
Mikrotonales Stück, die Instrumente übernehmen die Temperatur der Orgel mit 36 Tönen pro Oktav und eröffnen einen harmonischen Raum, der immer wieder in etwas anderes kippt.
Duration: 19' 00" Manuscript
O und die Nacht (2023)
Instrumentation: gemischter Chor und Orchester
Texts: Rainer Maria Rilke, erste Duineser Elegie
(Orchestergrösse wie bei „Nänie“ von J. Brahms)
Komponiert als Brückenwerk zwischen Brahms’ Nänie und Schicksalslied für einen Oratorienchor.
Duration: 13' 00" Manuscript
Discography
Bruckner-Bruecken für gemischtes Vokalensemble a cappella (Zurich Chamber Singers, Christian Erny. Nr. Berlin Classics 0302806 BC , 2022)