Luca Martin (*1962) studied violin, music theory and composition at the Hochschule für Musik Basel. He attended masterclasses with Luciano Berio, Vinko Globokar, Guy Rebel (IRCAM / Paris) and in 2016 a masterclass with Dieter Ammann. After further studies in singing, at the Hochschule für Musik Köln, Luca Martin pursued a career as an opera singer. In 1994 he made his debut at the Oper Köln. From 1995 he was a member of the Theater Bielefeld for several years. He guested at the Deutsche Oper am Rhein, Staatstheater Kassel and the Opernhaus Zürich, among others. In addition to his stage career as an opera and concert singer, Luca Martin has devoted himself intensively to his compositional work since 2009. In 2014 he won the first prize for his choral piece "nihil" at the composition competition Styria Cantat. The premiere of the award-winning work took place in 2015 in Graz. In May 2016 his secular Mass, entitled, "Missa de homine", for soli, choir and orchestra, by Cantate Basel, premiered in Basel. Luca Martin's four orchestral pieces, "death dances4all", were in the finale of the first Basel Composition Competition and were premiered by the Kammerorchester Basel under the direction of Frank Ollu in Basel in 2017. In 2017, the Aargauer Kuratorium, which had sponsored him with a residency in London in 2012, provided a grant to support his compositional work. In 2019, his piece "[pi:ps] diary", for baritone, mezzo-soprano, solo violin and orchestra was premiered by the Bergische Symphoniker in Solingen and Remscheid.
"Das Zitat, das dem Chorstück "nihil" zugrunde liegt, stammt aus dem Lehrgedicht "De rerum natura" des römischen Dichters und Philosophen Titus Lucretius Carus, genannt Lukrez. Das Zitat gibt in komprimierter Form Lukrez' Ansicht über die Wesensart der Seele wieder. Seiner Meinung nach sind Geist und Seele sterblich.
Er fordert seine Leser auf, das Leben als Leben zu genießen und die Furcht vor dem Tod als unnötig zu betrachten. Das Sein ist für ihn ein ewiger Kreislauf aus Werden und Vergehen: "Nichts entsteht aus nichts" und "Nichts vergeht zu nichts". Das Chorstück "nihit" knüpft musikalisch daran an.
"
Uraufführung: 10. Februar 2015, Stefaniensaal Graz; Vokalforum Graz 1. Preis/Kompositionswettbewerb: Styria Cantat
Texts: Elisabeth Wandeler-Deck, Sophokles, S. Rotenberg, F. Nietzsche, M. Schmidt-Salomon, W. Shakespeare, Lukrez
"Seit Jahrhunderten hat die abendländische Musik geistliche Messen hervorgebracht - teils basierend auf religiöser Überzeugung, teils die bewährte sakrale Tradition fortschreibend. Einem solchen Werk begegnet die Missa de homine mit einem zeitgenössischen und gegensätzlichen Zugriff: "Nicht Gott, sondern der sterbliche Mensch mit seinen positiven wie negativen Eigenschaften steht im Mittelpunkt."
Der Cantate Basel Kammerchor brachte die Missa de homine im Wechsel mit Joseph Haydns Harmoniemesse zur Uraufführung.
"
Teiluraufführung: 15.1.2017 (Teil I und III), Haus Martin Dornach; Violine: Andreas Kunz
Duration: 6' 00" Manuscript
death dances4all (2016)
Instrumentation: for orchestra
Die 4 Orchesterstücke standen im Finale des ersten Basel Composition Competition 2017 und wurden vom Kammerorchester Basel uraufgeführt.Uraufführung: 16. Februar 2017, Theater Basel (Foyer); Dirigent: Frank Ollu; Kammerorchester Basel Basel Composition Competition 2017
Instrumentation: for orchestra and baritone ad lib.
Mendelssohn's "Reformation" Symphony recycled and transformed; underlaid with a quote of W. Shakespeare Orchesterbesetzung: Holz 2-2-2-2 (2. Fg. auch Kfg.); Blech: 2-3-2; Timp.; Bariton ad lib.; Streicher
Duration: 5' 00" Manuscript
[pi:ps] diary (2018-2019)
Instrumentation: für Bariton, Mezzosopran, Violine solo und grosses Orchester
Texts: Samuel Pepys
"Auszüge aus den Tagebüchern des englischen Tagebuchschreibers und Chronisten Samuel Pepys (1633 – 1703). Staatssekretär im englischen Marineamt (Chief Secretary to the Admiralty), Präsident der Royal Society und Abgeordneter des englischen Unterhauses.
Das Tagebuch, das Pepys [piːps] von 1660 bis 1669 führte, gehört zu den wichtigsten Quellen für diese Zeit und zu den am häufigsten zitierten literarischen Werken des englischen Sprachraums.
"