Persone:

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Y
Z

 

Englert Giuseppe G.

(22. 07. 1927 - 29. 03. 2007)

Englert Giuseppe G.
Zentralbibliothek Zürich - Musikabteilung
Predigerplatz 33
CH-8001 Zürich (ZH)
Schweiz

Tel: +41 (0)44 268 31 81
Fax: +41 (0)44 268 32 90

www.zb.uzh.ch/sondersa/musik/Englert/Englert.htm



Genere: Musica Classica
Attività professionali: Compositori, Autori
Biografia
* 22. 07. 1927, † 29. 03. 2007.

Giuseppe G. Englert was born in Fiesole in italy. In 1938 his family moved to Switzerland where he attended first the college of Ascona and then that of Einsiedeln. From 1945 until 1948 he studied organ under the tutelage of Heinrich Funk at Zurich Conservatory and composition under Willy Burkhard. He subsequently relocated to Paris where he undertook further organ studies under André Marchal. From 1955 onwards, Engelert attended the Darmstadt Summer Course for New Music where he encountered René Leibowitz, John Cage, Stefan Wolpe, Karlheinz Stockhausen, Mauricio Kagel, György Ligeti and Heinz-Klaus Metzger.
In 1970 he was offered a position at the Université de Paris VIII (Vincennes), where he taught improvisation, analysis, composition, interpretation, and electroacoustic and musical computer sciences until 1992. He has been a member of the Groupe Art et Informatique de Vincennes (GAIV) of the Université de Paris VIII since 1974.
Numerous concerts and study trips since 1975, have led Englert through Europe to Israel and the USA whereby concerts and studies with live electronics took precedence.
Since the 60s, Englert has used electroacoustics and electronic tape for his compositions and since 1975, the computer synthesizer. He formulates his concept of composition as such: "Etudier et mettre en marche les énergies qui se présentent; suggérer plutôt que d'expliquer; ignorer les notions 'méthode' et 'style'".
Giuseppe Giorgio Englert lives in Paris.


Elenco delle opere
A una fanciulla (1947)

Strumentazione: für Chor, Flöte, Oboe, Klarinette und 2 Fagotte

Testo: Giacomo Leopardi

Vom Komponisten lediglich für Studienzwecke freigegeben.

Manuscritto
Intrand' ad abitar (1948)

Strumentazione: für Tenor (Sopran, Flöte und Klavier)

Vom Komponisten lediglich für Studienzwecke freigegeben.

Manuscritto
3 Inventions (1952-1953)

Strumentazione: pour le piano

Durata: 8' 00"
Manuscritto
Palaestra 1959 II (1959)

Strumentazione: für Orgel

Vorstudie für "Palaestra 64"; vom Komponisten lediglich für Studienzwecke freigegeben.

Durata: 3' 00"
Manuscritto
Rime serie (Musica da camera I), opus 5 (1958-1961)

Strumentazione: pour quintette à vent

Durata: 10' 17"
Manuscritto
Miranda ("Sistemi") (1959-1961)
Musique visuelle

Strumentazione: pour 15 cordes

Partitura schematica non realizzata.

Durata: 14' 59"
Manuscritto
Au jour ultime liesse (1. version) (1961-1962)
Cantate

Strumentazione: pour une voix et 5 instruments (fl alto, clar, trp basse, viole, contrebasse)

Durata: 13' 00"
Manuscritto
Au jour ultime liesse (2. version) (1961-1962)
Cantate

Strumentazione: pour une voix et 6 instruments (fl alto, clar, trp basse, 2 violes, contrebasse)

Durata: 13' 00"
Manuscritto
Diktat (1962)
Klavierstück

Strumentazione: für einen Sprecher und einen Pianisten

Es existiert eine Version in italienischer und eine in deutscher Sprache.

Durata: 8' 00"
Manuscritto
Les avoines folles (1962-1963)

Strumentazione: für Streichquartett

Durata: 6' 30"
Edition Peters
Postfach 746
D-04007 Leipzig
Palaestra 64 (1963-1964)

Strumentazione: pro organo

Neue Fassung von "Palaestra 1959 II".

Durata: 6' 40"-8' 00"
Edition Peters
Postfach 746
D-04007 Leipzig
Fragment (1964)

Strumentazione: pour orchestre (2,2,2,1 - 2,1,1,0 - Pk - 9,3,3,2)

Siehe auch: "Caracol" für 15 Instrumente; dieses Stück kann als Ergänzung zu "Fragment pour orchestre" aufgeführt werden.

Durata: 8' 30"
Edition Peters
London
Aria (1965-1966)
Palaestra 65

Strumentazione: pour timbales et quelques instruments

Durata: 8' 35"
Edition Peters
London
La joute des lierres (1966)

Strumentazione: pour quatuor à cordes

Durata: 12' 55"
Manuscritto
Le roman de Kapitagolei (1966-1967)

Strumentazione: pour soprano, tenor, basse et orchestre (3,3,3,3 - 4,3,2,1 - timb, perc - 2,6,6,6)

Durata: 11' 00"
Edition Peters
London
July 68 (1968)
Music on tape, 4 tracks

Diese Komposition ist nicht als autonomes Werk gedacht und kann gleichzeitig mit anderem aufgeführt werden.

Durata: 38' 38"
Manuscritto
Vagans animula (1969)

Strumentazione: pro organo sonoriferoque cingulo comitante

Durata: 22' 00"
Manuscritto
Cantus plumbeus non pulsando (1970)

Strumentazione: pro organo

Durata: 20' 00"
Manuscritto
Discours ("Pour un archet") (1970)

Strumentazione: pour une voix et bande sonore

Testo: Stéphane Mallarmé

Durata: 5' 30"
Manuscritto
Tarok (1967-1968)
Un jeu musical

Strumentazione: pour 3 à 6 instruments à cordes

Durata: 6' 24"-12' 12"
edition modern München
Musikverlage Hans Wewerka
Elisabethstr. 38
D-80796 München
Tel. +49 (0)89 2728990
Fax +49 (0)89 27289920
office@hwmedia.de
www.editionmodern.de/
Maquillage (1967-1971)
Composition théâtrale musicale

Strumentazione: pour une voix et dispositifs scéniques et électroacoustiques

En collaboration avec Marie-Thérèse Cahn.

Durata: 46' 00"
Manuscritto
Caracol (1974)

Strumentazione: pour 15 instruments (1,1,1,1 - 1,0,1,0 - 6,1,1,1)

Dieses Stück kann für sich oder als Ergänzung zu "Fragment pour orchestre" aufgeführt werden.

Durata: 5' 00"-7' 30"
Edition Peters
Postfach 746
D-04007 Leipzig
Miss Filena Pal at her keyboard (1975)
a portrait

Strumentazione: for 9 performers and a time coordinator

Anmerkung Englerts (mündlich): "Diese Komposition eignet sich am besten für eine Aufführung mit Kindern. Sie ist in Paris mit Kindern im Alter zwischen 9 und 14 Jahren unter der Leitung von Pierre Mariétan aufgeführt worden."

Durata: 20' 00"
Manuscritto
The Mohawk evening song – painting by Goya (1975)
Music on tape, 2 tracks

Durata: 34' 00"
Manuscritto
Fragola (1976)

Strumentazione: pour miniordinateur INTELLEC8 et deux synthétiseurs VCS3 (1 éxecutant)

Durata: 20' 00"
Manuscritto
MOT 76/1 (1976)
Music on tape (2 tracks)

Durata: 20' 14"
Manuscritto
Three pieces of music (1976)

Strumentazione: for computer controlling analog devices

1. Purple triskelion (MOT 76/21) (33')
2. Emerald triskelion (MOT 76/22) (21'40'')
3. Soft games (MOT 76/23) (Vol I/II) (Vol I: 24'30''; Vol II: 24'25'')

Manuscritto
Three cello pieces for David Gibson (1977)

1. Mars (6'21)
2. Jupiter (13'30)
3. Venus (ca. 9')

Durata: 29' 00"
Manuscritto
Girolles et autres Champignons (1977)

Strumentazione: for INTELLEC8 controlling analog devices

Unvollendet.

Manuscritto
Juralpyroc (1978)
Music for N.E.D.Co. Digital Synthesizer

Unvollendet.

Durata: 15' 00"
Manuscritto
GZ 50 (1979)
Musica barbara

Strumentazione: pro organo

Durata: 70' 00"
Manuscritto
Trinsin-Funpol (1979-1980)

Strumentazione: pour cinq instruments

Durata: 8' 00"-20' 00"
Manuscritto
Les dits d'Amenhotep XIX (1980)

Strumentazione: Music for N.E.D.Co. Digital Synthesizer

Durata: 21' 00"
Manuscritto
La vigie (Trinsin-Funpol No. 3) (1981)

Strumentazione: für Horn oder Posaune oder Tuba oder Cello oder Kontrabass

1. Fassung für Horn (Posaune, Tuba)
2. Fassung für Violoncello (Kontrabass)
Muss gleichzeitig mit "Quatuor 'S'" gespielt werden.

Durata: unbestimmt
Manuscritto
Babel (1981-1982)

Strumentazione: pour orchestre (3,3,3,3 - 4,2,3,1 - 22,8,6,4)

Durata: 12' 00"
Manuscritto
Ecorces (1982)

Strumentazione: pour 5 instruments (Clar, Tsax, Hr, Vl, Vc)

Durata: 25' 00"
Manuscritto
Suite ocre, 4 extraits de "Model 'S'" (1980-1985)
Music for N.E.D.Co. Digital Synthesizer

1. Sur fond ocre une silhouette noire (version 2 / 1984)
2. HAMSIN (1984)
3. Une voix soudain (1984)
4. Mutations ocre-violet (version 4 / 1984)

Durata: 65' 00"
Manuscritto
Model 'S' (1984-1985)
A project, version 4

Strumentazione: for N.E.D.Co. Digital Synthesizer

Durata: 52' 00"
Manuscritto
The photoelectron spectrum of phosphabenzene (1986)
Musical Development and Interpretation

Strumentazione: for piano

Durata: 5' 00"
Manuscritto
Vobis (1987)
Réponse à mes amis

Strumentazione: pour dispositifs électroacoustiques informatisés

Durata: 47' 30"
Manuscritto
Innominata (1988)
Musiques pour deux systèmes informatisés portables

Durata: 27' 30"
Manuscritto
Basilico (1988)

Strumentazione: Musique pour un système informatisé portable

Durata: 17' 30"
Manuscritto
Dodeca (1989)
Musique pour un système informatisé portable

Durata: 14' 00"
Manuscritto
Sopra la Girolmeta (1991)
Musique pour un système informatisé portable

Program 'Metro 3,2'.

Durata: 24' 00"
Manuscritto
Chacones (1986-1992)

Strumentazione: pour orchestre et piano concertant

Durata: 30' 00"
Manuscritto
Triptyque (1993-1994)
Musique pour un système informatisé portable

Programm: "Phonogramme" von Vincent Lesbros.

Durata: 36' 00"
Manuscritto
Soixante (1995)
Musique pour un système informatisé portable

Programm: "Métro 3".

Durata: 36' 00"
Manuscritto
Inter balbulos (1997)

Strumentazione: for piano

Durata: 10' 00"-23' 00"
Manuscritto
Manna (1999)

Strumentazione: für Klavier

Manuscritto
Monolith (2003)

Strumentazione: pour 2 pianos

Durata: 6' 00"-9' 00"
Manuscritto
Diskographie
Bibliografia
Englert, Giuseppe G.: Was ist Komposition?, in: Dissonanz 54 (1995)
Agazzi, Dario: Una partitura che non deve mai essere eseguita. "Miranda" di Giuseppe G. Englert, in: Dissonanz 118 (2012), S. 52-57 [Internet]
Mariétan, Pierre: Giuseppe Giorgio Englert (1927-2007), in: Dissonanz 98 (2007), S. 47 [Internet]
Bächli, Tomas: Unter (politischen) Stotterern. Zum Klavierstück "Inter Balbulos" von Giuseppe G. Englert, in: Dissonanz 74 (2002) [Internet]
Brotbeck, Roman: Auf der Flucht aus der Komponistenrolle. Klavierkonzerte von Giuseppe Englert und John Cage,, in: Dissonanz, Nr. 45 (August 1995) 45 (1995), S. 24 [Internet]
Giuseppe G. Englert, hrsg. von Fondation Pro Helvetia (Dossier Musique), Zürich 1980
Muggler, Fritz (et al.): Die Avantgarde in der Schweiz, in: Oesterreichische Musikzeitschrift (März 1969) 3 (1969), S. 172
Metzger, Heinz-Klaus: Giuseppe G. Englert, in: Zürcher Almanach, Benziger, Einsiedeln 1968