Now a resident of Lucerne, the composer and cellist Felix Schüeli was born in Shaffhausen and grew up in Rapperswil on the see of Zurich. His musical education began as a child with instruction in piano and cello at the music school and later at college. During this time he was also engaged as electric bassist, occupied with jazz and played in various pop and rock bands.
Although he showed an interest in composing at an early age (writing the piece 'Katzenromanze' for a youth orchestra) it was not until twelve years later that he became occupied again with the subject. His compositions have received national and international awards including first prize at a competition for composition in Glasgow (Dinah Wolfe Memorial Award 2002), Vienna (within the Viennese summer Seminars for New Music 2002) and Basel (International competition for composition and arrangement 2000). He also received a financial award from the city and canton of Lucerne (2001).
Felix Schüeli studied school music at the 'Musikhochschule Luzern' (Lucerne School of Music), with choir conductiing, violoncello and composition as his main subjects. He also studied composition at the Royal Academy of Music and Drama (RSAMD) in Glasgow and attended master classes given by Heinz Holliger and Hanspeter Kyburz and others.
Strumentazione: für Frauenstimme, Violoncello und Klavier
Testo: Alltags- Werbe- Mediensprache
Die vertonten Texte sind original Untertitel-Einblendungen aus der Talkshow "Vera am Mittag" (SAT 1). Das Thema der Sendung war "Du bist so fett und faul geworden".
Strumentazione: für gemischten Chor, Sprecher, CD-Einspielung und Ensemble (Klavierquartett und 1 Schlagzeuger: Marimba, Vibraphon, grosse Trommel, kleine Trommel, Flexaton, Peitsche, Heuler)
Testo: Alltags- Werbe- Mediensprache
Texte: u.a. Pressekommentare über den Sieg der französischen Nationalmannschaft an den Fussballweltmeisterschaften: "Aux larmes citoyens !", "La victoire est en eux !", "Ils iront tous aux paradis !".
Strumentazione: für Trompete, A-Sax, T-Sax, Posaune, Violine, Violoncello und Kontrabass
Als Vorlage für das Stück habe ich mich mit der 4-stimmigen Fuge g-moll aus dem WTK (Bd.I) auseinandergesetzt, diese in verschiedenen Ansätzen durchgehend verwendet und mit einem eigenen, "groovigen" Thema konfrontiert.
Morgen! (John Henry Mackay) 4'
Um Mitternacht (Friedrich Rückert) 4'
Dein Angesicht (Heinrich Heine) 2'
Von ewiger Liebe (Josef Wenzig) 3'
Widmung (Friedrich Rückert) 3'
und:
Cäcilie (Heinrich Hart) 2'30"
Romantische Gedichte, welche bereits grossen Liedkomponisten (Schumann, Brahms, Strauss, Mahler) als Textvorlage dienten, neu vertont. Die Lieder sind in ihrer Musiksprache zwischen dem romantischen Kunstlied und dem kommerziellen (Pop-)Song einzuordnen, wobei die Einflüsse der Neuen Musik zu finden sind.