Der 1950 in Zürich geborene Musiker spielt Werke von der Spätrenaissance bis in die Gegenwart. Er hat bedeutende Uraufführungen (unter anderem von Cage, Klaus Huber, Killmayer, Riley, Schnebel und Vogel) gespielt. Schwerpunkte seines Repertoires liegen bei Bach, Mozart, Beethoven, Chopin und Liszt, doch engagiert er sich auch für Aussenseiter wie Carl Philipp Emanuel Bach, Carl Nielsen, Erik Satie, Charles Ives und Giacinto Scelsi. Konzerte auf allen Kontinenten, an Festivals wie Gstaad, Lucerne, Zürich, La Roque d‘Anthéron, Antalya und Salzburg, Rundfunkaufnahmen, Fernseh- und Kinofilmauftritte sowie zahlreiche CDs (mit einem „Grand Prix du disque“ der Académie de disque française) zeugen von seiner erfolgreichen pianistischen Aktivität. 1980 gründete er in Zürich die Konzertreihe ?"Rezital?" und ist künstlerischer Leiter des Musikkollegiums Zürcher Oberland und der Schaffhauser Meisterkonzerte. Er hat immer wieder ausgewählte Studenten unterrichtet und ist Initiator und Leiter der Schaffhauser Meisterkurse.
Bärtschi schrieb mehr als vierzig Kompositionen verschiedenster Gattungen. Nach frühen Einflüssen von Cage und Schnebel, später von Scelsi und Wilhelm Killmayer befreite er sich in sehr persönlichen Experimenten aus den Traditionen der Avantgarde und liess zunehmend seine Erfahrungen als Interpret alter und neuer Musik einfliessen. Seine unmittelbar fassliche Musik klingt ganz eigenständig und erinnert kaum an die gewohnte Sprache zeitgenössischer Musik. Werner Bärtschi schöpft seine kreativen Interpretationen nicht zuletzt auch aus seinem kompositorischen Verständnis für Musik. Wer so wie er den Meistern der Vergangenheit als Kollege über die Schulter blicken kann, sieht tiefer in die reiche Vielschichtigkeit ihrer Werke hinein. Und Bärtschis Talent zur Kommunikation befähigt ihn, diese Einsichten überzeugend umzusetzen. Die Musik vergangener Epochen erklingt unter seinen Händen wie neu. ‚Da sind Kopf, Herz und Hand auf künstlerischer Hochebene aufs Glücklichste beisammen‘, urteilt die Presse.
Source of the biography: wernerbaertschi.ch
Work list
Dieter Schnebel: Réactions II (1972)
Instrumentation: for eight speaking voices, audience and live electronic
A compositional realisation of a concept by Dieter Schnebel.
Instrumentation: for flute, electronic tape and female choir
A work in four movements parodying the traditional concert form with critical cultural aims. The choir part is very short and can be performed by an ad hoc ensemble after a short rehearsal. The electronic tape can, as a result of the score, be self-recorded or delivered on request.
A setting to music of a newspaper interview with a beauty queen. A daring feat. Vocal range eb' to f'''. The pianist has to recite two short sentences.
Demanding virtuosic instrumental piece. The piano part uses a prepared piano and experimental playing techniques. Also published in the 'Festschrift für Peter Lukas Graf' of the Swiss Flute Association. Distribution: Edition Schott.
Frühmorgens am Daubensee (At Dawn, at the Lake of Dauben) (1986-1988)
Sound image
Instrumentation: for piano
Arthur Spirk produced a 'slide vision' with images of the mountain landscape around lake Dauben as an accompaniment to this piano piece. Three slide projectors simultaneously present the images during the piano performance. CD at ECM. Film version for 3 Sat.
Instrumentation: for percussion and strings and soloist ad libitum
Scored for a percussionist and string ensemble (min.5.4.3.3.1). A soloist (or group of soloists) should play a prepared or improvised part, in this case the performance goes under the title of “Teamwork für ....., Streicher und Schlagzeug” (Teamwork for….strings and percussion). A performance without soloist(s) is also possible, then the score is to be in the programme as “Partitur für Schlagzeug und Streicher” (Scored for percussion and strings).
Instrumentation: for orchestra (1(pic).1.1.1/1.1.1.1/2perc/6.5.4.3.2) and female narrator
Second version of the rhapsodic scherzo bearing the same name for orchestra, with the addition of a text. This version was written specially for a family concert. The percussion soloist is dressed up (larger than life with a full mask) and the narrator performs the role of a witch. The score remains unchanged.
Duration: 19' 00" Manuscript
Stapfen (1997)
Instrumentation: for voice, flute, clarinet, violin, violoncello and piano
Instrumentation: for alto flute, viola, harp, percussion and piano
Nine upbeat gestures to accentuated long resonating chords whose duration is each time doubled. Exponential elongation turns an unerring signal into an erring search. The goal is lost towards the end: futility.
Duration: 15' 00" Manuscript
und siehe... (1998)
Instrumentation: for three choirs, strings (3.3.3.2.1) and glass harmonica
Monophonic children's choir, monophonic female choir, monophonic male choir. Leer sind meine Hände: So halte ich den Spaten. Auf einem Ochsen reitend gehe ich zu Fuss. Ueber den Fluss! - und siehe, da ist es nicht das Wasser, sondern die Brücke, die fliesst.
Ein musikalisches Patchwork oder die Kunst des Fügens
Instrumentation: for nonet (oboe, bassoon, trumpet, trombone, viola, double-bass, accordion, piano and percussion)
A collaboration between members of the 'Komponistensekretariats Zürich' (Werner Bärtschi, Ulrich Gasser, Max Eugen Keller, Martin Sigrist und Peter Wettstein): The score is sent back and forth between the five composers, each fills in a 50-second section before sending it on to the next.
Instrumentation: for speaking voice, oboe, violin, viola violoncello and four voices
Texts: Werner Bärtschi
A short opera with self-written text, there is no scenery and only simple lighting is required. Central to the whole is the recited text and the string accompanied oboe solo. The speaking voices can be played back.
Duration: 5' 00" Manuscript
Three lines (2000)
Instrumentation: for piano
A composition in cooperation with Werner Bärtschi and Martin Sigrist. A homage to J.S. Bach. Three very different strata combine to form surprising sounds.