* 22. 03. 1957 Winterthur, Schweizer Staatsbürgerin.
REGINA IRMAN Biografie Komposition
Geboren 1957 in Winterthur/Schweiz und dort aufgewachsen. 1976 Matura. Zwei Instrumentalstudien am Konservatorium Winterthur: Gitarre (Lehrdiplom 1982) und Schlagzeug (Konzertdiplom mit Auszeichnung 1995).
Erste Stücke entstanden während dem Gitarrenstudium, danach intensive Beschäftigung mit Komposition, was zur zentralen Tätigkeit wurde. Spezielles Interesse an Musiktheater, experimentellen Spielsituationen, Verarbeitung von Fremdmaterialien, Mikrotonalität und strengen Ordnungssystemen, die oft in Verbindung mit Sprache stehen. In neueren Arbeiten beschäftigt sich Irman vermehrt mit den Mitteln elektronischer Musik.
Seit 1983 zahlreiche Kompositionsaufträge (Solostücke, Kammermusik, Chorwerke, Theatermusik, Opern), unter anderem von Stadt und Kanton Zürich, der Stadt Winterthur, der Kulturstiftung Pro Helvetia, dem 5. Schweizerischen Frauenkongress Bern, dem Schweizerischen Jugendmusikwettbewerb und verschiedenen Ensembles. Diverse Stipendien und Förderbeiträge; 2000 Werkjahr der Stadt Zürich, 2007 einjähriges Atelier-Stipendium in London der Landis&Gyr-Stiftung, 2018 Kunstpreis Zollikon (Hauptpreis in der Sparte Komposition).
Die Werke sind durch zahlreiche Radio-Mitschnitte dokumentiert. Eine Portrait-CD der Grammont-Stiftung (Arbeitsgemeinschaft zur Förderung schweizerischer Musik) mit einem Querschnitt durch das Gesamtwerk erschien im August 2001.
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Aufführungen in der Schweiz, Deutschland, Italien, Frankreich, Spanien und der Ukraine.
Arbeitet als freischaffende Komponistin und Schlagzeugerin. Von 2003 bis 2020 war sie Dozentin an der Pädagogischen Hochschule Thurgau.
REGINA IRMAN Biografie Schlagzeug
Regina Irman, geboren 1957, studierte am Konservatorium Winterthur zunächst Gitarre und begann danach Schlagzeug zu spielen. Die Begeisterung für das klassische Perkussions-Instrumentarium führte zu einem weiteren Studium, das 1995 mit einem Konzertdiplom mit Auszeichnung seinen Abschluss fand.
Der zeitgenössischen experimentellen Musik gilt ein zentrales Interesse. So gelangten in konzeptuell gestalteten Programmen verschiedenste Ensemble- und Solowerke zur Aufführung, darunter mehrere Uraufführungen.
Regina Irman spielt auch eigene Stücke, u.a. "Ein Trauermarsch" und "Tabellen" (nach Texten von Adolf Wölfli), die Theatermusik "Heimweh macht unfruchtbar" und das Musik-Tanz-Theater "Lambranzis curieuse Tantz-Schul".
Das Repertoire umfasst Werke von Antoine Beuger, John Cage, Elliott Carter, Morton Feldman, Jürg Frey, Vinko Globokar, Hans Werner Henze, Nicolaus A. Huber, Dieter Jordi, Mauricio Kagel, Urs Peter Schneider, Kunsu Shim, Peter Streiff, James Tenney, Martin Wehrli, Christian Wolff, Iannis Xenakis, Walter Zimmermann.
Seit einigen Jahren beschäftigt sich Regina Irman mit historischer Perkussion. Sie bildete sich weiter in Kursen auf Kloster Michaelstein/D und erhielt Unterricht in Barock-Pauken bei Charles Fullbrook, London.
Zu ihrem Instrumentarium gehören Trommeln, Nakers, Kastagnetten, Pitos, Fingerzimbeln und Set Ups aus Kleinperkussion. In Kammermusikprogrammen spielt sie vorwiegend selber gesetzte Stimmen oder Improvisationen zu Renaissance- und Barockmusik. Sie begleitet sich auch bei ihren Auftritten als Barock-Tänzerin.
Work list
Hügel bei Céret (1983)
Instrumentation: for two violas and double-bass (other string score possible)
A structure derived from a chain of pure intervals with no fixed pitch, but beginning low with a foundation tone, and later running freely. Intonation and listening carefully to each other is paramount in this piece. Graphic notation. Sponsored by SME Lucerne.
Duration: 10' 00" Manuscript
Speculum (1984)
Instrumentation: for four Eb clarinets, two percussion, sisyphus machine, mirrored scenery and coloured lighting
The Sisyphus machine, mirror stage-layout and lighting can all be obtained on request. In the case of a version without these accessories the machine must be replaced by a running electronic tape.
Ein vatter=ländischer Liederbogen. Nach Texten von Adolf Wölfli (1985-1986)
Based on texts by Adolf Wölfli
Instrumentation: for singing and speaking voice (mezzo-soprano) and partly prepared piano
Texts: Adolf Wölfli
A collection of piano songs setting the Swiss character against the self. Typical Swiss misconceptions are compared and contrasted. Unfathomably grotesque. Illustrated score. Commissioned by of the City of Zurich.
Ein Trauermarsch. Nach Texten von Adolf Wölfli (1987)
Based on texts by Adolf Wölfli.
Instrumentation: for percussion trio and speaking voice
Texts: Adolf Wölfli
Percussion set-up to include: Three pans, zinc bowl, water ladle, water gong, pedal timpani, Basel drum, military snare, piccolo snare, two wood-felt sets, ten cow bells, two tam tams, Peking opera gong, six cymbals, kazoo, vibraslap. The illogical and anti-perspectivist text, and a few Wölfli-like somisation fragments are formed and set to music in individual strata. These strata are laid one on top of the other in a collage, betraying Wolfli's frequent tendency towards queer folklorism. The timpani are the central and recurrent element throughout. Commissioned by the festival 'Tage für Neue Musik Zürich'.
A rhythmic piece based on the poems bearing the same name by Hans Arp. Twenty-three pitches of the piano are highly altered. Commissioned by the City of Zurich.
A solo piece with a steady gait, in which tempered intervals from the lower and middle registers confront just intonated intervals in the higher register. Commissioned by Jürg Frey, Aarau.
Percussion set-up to include: four piccolo snares, Basel drum, eight tom-toms, two bongos, conga, darbouka, two large frame drums, two bass drums, four pedal timpani, three woodblocks, temple block, large slit drum, two tam-tams, gong in c, four cymbals, three cowbells, large Japanese temple bell, brake drum, guiro, and other small percussion instruments (no melodic instruments). Two movements and an epilogue based on sections from the piano composition 'Schwarzes Glück'. A rhythmical pulse and fine sounds predominate.
Instrumentation: for 3 speaking voices and percussion instruments (3 performers) or as a sound installation with three audio apparatuses
Texts: Adolf Wölfli
Duration: 30' 00"-60' 00" Manuscript
Chopin in der Vertikalen (1991)
Instrumentation: for orator, piano, timpani and electronic tape
Texts: Anna Achmatova
A short text by Anna Achmatowa meets a funeral march by Chopin.
Duration: 25' 00" Manuscript
Requiem "An den Tod" (1991-1993)
Based on a text by Anna Achmatowa
Instrumentation: for twenty-five female voices in six groups from very high to very low register and a minimum of three male voices (bass solo)
Texts: Anna Achmatowa
This piece is based on a phonetic analysis of the voice of Achmatowa as she reads one of her own texts, and it is the musical rather than the semantic elements of Achmatowa's recitation that have been used. A cantus firmus-like line (male voices) defines the melody of her speech in a slow motion tempo. The six choir groups run "homophonically" and are a vertically "harmonious" splitting of the cantus firmus.
Commissioned by Pro Helvetia.
Four pairs of short pieces, the playing order of which is left to the performer. Text by Anna Achmatowa, with quotes from Schumann's 'Carnaval' and a madrigal by John Bennet forming the musical foundation. Composed for amateur choir. Commissioned by the choir 'Kultur und Volk'.
In cooperation with Dieter Jordi and commissioned by Conrad Steinmann for the International Recorder Festival in Basel.
Duration: 4' 00" Manuscript
Wörter (1994-1995)
Instrumentation: for saxophone ensemble (4s2a2bar) and one percussion
This piece in five movements is derived from the same material as the vocal piece 'Requiem'. The sonogram of the same but differently pronounced words of a Russian text is processed in often very short sequences. With microtonal colouring. Commissioned by the City of Zurich.
"... wie eine Heuschrecke über die Meere..." (1995-1996)
Instrumentation: for large mixed choir and play-back tapes
Texts: Meret Oppenheim
Based on text, images and an object by Meret Oppenheim.
The very large sounding body is set like a sculpture in the room. Commissioned by the Fifth Swiss Women's Congress in Bern.
Instrumentation: für drei Ausführende nach einem Werk von Sonja Sekula
Manuscript
Fächer (1996)
Instrumentation: for four-handed piano
The compulsory piece for the Swiss Young Musicians Competition. A sense of tone and rhythmical precision is required in favour of the classic competition virtuosity. Commissioned by the Swiss Young Musicians Competition.
Instrumentation: for soprano, speaking voice/ piano, clarinet and accordion
Texts: Anna Achmatova
Midnight ghostly spook. The concert version of a scene from the forthcoming opera 'Poem ohne Held'. Composition commisioned by the 'Ensemble Klangheimlich', Bern.
Instrumentation: for five playback apparatus (also a version for electronic tape)
Quotes from European art music and a Russian bell ring haunt through the formal casing of Monteverdis Orfeo-overture. Concert version of the nascent opera overture 'Poem ohne Held'.
Commissioned for the anniversary quiz of the concert series recital (Werner Bärtschi).
Duration: 4' 00" Manuscript
Surdina (1999-2000)
Instrumentation: for altus solo
Texts: Cecilia Meireles
A meditative song based on a text by the Brazillian poet Cecilia Meireles. Commissioned by 'Pro Helvetia.'