Michael Heisch was born in Schaffhausen; he lives and works in Zurich. After preliminary studies at the school of design he studied theory under Martin Neukom and Christian Bänninger and choral conducting and conducting under Christian Siegmann at the private school for music theory in Zurich. He continued his studies in composition under Johannes Schöllhorn and Hans Ulrich Lehmann. He was first encouraged in the field of electronic music by Martin Neukom and later while studying under Gerald Bennett. Michael Heisch received an accolade for his work 'Edison' from the 'Concorso Internationale Luigi Russolo' in Varese (Italy). After 1994 he developed numerous adaptations for various scores in connection with stage music performances. As well as being a member of the composers' council of the 'Schweizerischen Zentrum für Computermusik' (Swiss Centre for Computer Music), he can also be heard as contrabass in various performances and music ensembles.
Michael Heisch has received financial awards from various institutions including awards for the project 'missa digitalis', for which he is composer and artistic director. His creative versatility leads him time and again into the world of the visual arts.
Liste des oeuvres
10 Stücke für ein tiefes Solo-Instrument (1992)
Instrumentation: für ein Solo-Instrument in tiefer Lage
Durée: var. Manuscrit
Pezzo per clarinetto solo (1996)
Durée: 7' 00" Manuscrit
ZappOff! (1996)
Musikalische Performance
Texte: M. Vänçi Stirnemann
Preamble, tempo rubato Kneifer und braune Schuhe: Ueberlegungen während des Wartens fern der Garderoben von Jacques Offenbach und Frank Zappa: entre nous. Musikalische Performance mit M. Vänçi Stirnemann.
Instrumentation: für 4 Organetten (elektr. Verstärkt, mit Effektengerät)
Durée: var. Manuscrit
copy and pass by (1999)
Konzeptkomposition
Instrumentation: für verschiedene Instrumente
Durée: var. Manuscrit
Agnus Dei (1999)
Elektroakustische Musik
Instrumentation: für Tonband und Orgel (ad lib. Elektrische Gitarre)
Teil der Gemeinschaftskomposition "Missa digitalis".
Junghae Lee: Kyrie (Tonband)
Philippe Kocher: Gloria (Orgel und Tonband)
Kit Powell: Credo (Orgel und Tonband)
Martin Neukom: Sanctus/Benedictus (Orgel und Tonband)
Michael Heisch: Agnus Dei (Orgel and Tonband)
Durée: 4' 50" Manuscrit
Brouillage (1999)
Instrumentation: für Kontrabass solo
Durée: var. (min. 5') Manuscrit
Brouillage / Bruitage - Proteus (1999/2002)
Instrumentation: für Kontrabass
Durée: 5' 00" (variabel) Manuscrit
Zirufim (1999)
Elektroakustische Musik
Instrumentation: für Tonband und elektrische Gitarre
Durée: 8' 00" Manuscrit
Schule des Schweigens (1999-2000)
Eine Art Mini-Musiktheater
Instrumentation: für Tonband, Schauspieler und obligaten Kassettenrecorder (oder Lautsprecherboxen)
Texte: Marcel Duchamp
Durée: 15' 00" Manuscrit
"... stumpffeine Linie von Geviertlänge..." (2000)
Elektroakustische Musik
Instrumentation: für Tonband
Work-in-Progress: 90 Tonband-Miniaturen mit einer Dauer von je einer Minute.