After early instrumental tuition in piano (later violoncello) and his first attempts in composition Alexander Strauch was taught in composition from 1985 until 1992 by Konrad Jäger and Prof. Kay Westermann.
1992 until 1998 Studied and graduated from the Munich School of Music under Prof. Hans-Jürgen von Bose (composition with diploma and master classes), and directing under Prof. Ulrich Nicolai.
1992 until 1994 - Attended various courses in composition including at the 'Jugendfestspieltreffen' in Bayreuth and the libretto workshop at the 4th Munich Biennale.
1996 - World premiere of 'Narrow Rooms' after James Purdy at the opening of the Academy Theatre within the 'Prinzregententheater' in Munich, and the world premiere of Adamic Songs by the Munich Chamber Orchestra.
1998 until 2001 - Studied under Prof. Hans Zender and Prof. Isabel Mundry at the Frankfurt am Main School of Music.
1998 - Received a postgraduate scholarship from the free state of Bavaria.
2000 - Instigated his own production using parts of the musical theatrical pieces 'Schöne Zeiten' based on 'Der Heideknabe' by F. Hebbel and 'Phädra' by J. Racine at the 'Neuen Theater' in Munich.
2001 - World premiere of the chamber opera 'Beau Rivage' at the 'A*Devantgarde' festival and the world premiere and live broadcast on German Radio of 'Harre! Singe!' at the 'Fredener Musiktagen'.
2001 until 2002 Scholarship holder of the International Artists Villa Concordia in Bamberg. In 2003 he received a financial award from the city of Munich.
Alexander Strauch has written commissioned works for the Munich Chamber Orchestra, for the 50th anniversary of the 'Jugendmusikschule' in Chemnitz, for concerts in the 'Haus der Kunst' in Munich and for the German Youth Philharmonic Orchestra in Frankfurt am Main. As a choirmaster he conducts again and again for various singing ensembles.
Liste des oeuvres
Ultima Thule (1992)
Kammeroper
Texte: S. Grabinsky
Kammeroper nach S. Grabinsky für Tenor, Bass, Sprecher und kleines Ensemble (1,0,1,Sax,0 - 0,0,1,0 - 0,0,1,1,1).
Durée: 15' 00" Manuscrit
Trio (1992)
Instrumentation: für Klarinette, Vibraphon und Viola
Durée: 15' 00" Manuscrit
...eingeschlossen (1993)
Instrumentation: für Oboe solo
Durée: 5' 00" Manuscrit
Oeffnung (1993)
Instrumentation: für Klarinette, Violoncello und Klavier
Durée: 30' 00"-40' 00" Manuscrit
Combattimento (1993-1995)
Instrumentation: für Flöte, Fagott, Trompete, Posaune, Klavier und Kontrabass
Durée: 10' 00" Manuscrit
The Diary of Samuel Pepys in 1666 (1994)
Instrumentation: für Mezzosopran, Bariton und kleines Schlagwerk
Texte: Samuel Pepys
Schlagwerk u.U. von den Sängern benienbar.
Durée: 15' 00" Manuscrit
Duo (1994)
Instrumentation: für Viola und Violoncello
Durée: 12' 00" Manuscrit
2 Présences (1995)
Instrumentation: für Cembalo
Durée: 5' 00" Manuscrit
Anrufung des Grossen Bären und Schatten Rosen Schatten (1995)
Instrumentation: für Mezzosopran, Akkordeon und Violoncello
Nach Ingeborg Bachmann.
Durée: 15' 00" Manuscrit
Drei Walt-Whitman-Gesänge (1995)
Instrumentation: für Tenor und Orchester (2,2,2,2 - 2,2,2,1 - Pk, Hfe - 0,0,6,4,2)
Durée: 10' 00" Manuscrit
Narrow Rooms (1996)
Oper
Texte: J. Pudry
Oper nach J. Purdy für Mezzosopran, 2 Tenöre, 2 Baritone und Kammerorchester (1,1,2,Sax,1 - 1,1,1,1 - Schlgz(2), Klav, Akk, E-Git - 1,1,1,1,2).
Manuscrit
2 Agréments (1996)
Instrumentation: für Klarinette und Violoncello
Durée: 6' 00" Manuscrit
Adamic Songs (1996)
Instrumentation: für Tenor, Horn und tiefe Streicher (0,0,4,3,2)
Nach Walt Whitman.
Durée: 14' 00" Manuscrit
Der Nachhauseweg (1997)
Instrumentation: für Sopran, Violine, Akkordeon und Elektronik
Texte: Franz Kafka
Nach Franz Kafka.
Durée: 12' 00" Manuscrit
CHNOSPONCI (1997-1999)
Instrumentation: für Viola und Mezzosopran
Althochdeutsche Blut- und Segenssprüche.
Durée: 20' 00" Manuscrit
Von Innen nach Aussen (1998)
Schaufenster-/Kontaktanzeigen-Performance
Instrumentation: für Bariton, E-Gitarre, Akkordeon und Diaprojektion
Durée: 30' 00" Manuscrit
Nouvelles Agréments (mit 2 Agréments) (1998)
Instrumentation: für Klarinette (Bassklarinette) und Violoncello
Durée: 12' 00" Manuscrit
Nachtgefühl (1998)
Instrumentation: für Flöte, Oboe, Klarinette, Posaune, Schlagzeug, Harfe und Kontrabass
Nach Friedrich Hebbel.
Durée: 18' 00" Manuscrit
Verzicht (1999)
Instrumentation: für Violoncello solo
Durée: 18' 00" Manuscrit
When I met Zenders cat (1999)
Instrumentation: für Klavier und Vibraphon
Durée: 10' 00" Manuscrit
Die Heimkehr (1999)
Instrumentation: für Sopran und Cembalo
Nach Franz Kafka.
Durée: 15' 00" Manuscrit
XXL (2000)
Instrumentation: für Orchester (2,1,2,2 - 2,1,0,0 - 8,6,4,2,1)
Durée: 12' 00" Manuscrit
Der Heideknabe (2000)
Instrumentation: für Knabensopran, Bariton, Bass und Tonband
Texte: Friedrich Hebbel
Manuscrit
Anhörung (2000)
Instrumentation: für Basszither solo
Durée: 12' 00" Manuscrit
Paraphrase über: - Bist Du net bei mir - (2000)
Instrumentation: für Flöte, Klarinette, Trompete, Streichtrio und Kontrabass
Durée: 10' 00" Manuscrit
Der Hügel (2000)
Instrumentation: für Mezzosopran und Klavier
Nach Diana Kempff.
Durée: 4' 00" Manuscrit
Beau Rivage oder Uwe & Elisabeth (2001)
Musikalisch-szenische Poetologie
Instrumentation: für Mezzosopran/Schauspielerin, 5 Instrumente (Fl, Schlgz, Klav, B-Zither, Cello) und Requisite
Durée: 25' 00" Manuscrit
Harre! Singe! (2001)
Instrumentation: für Singende Säge, Schlagzeug und Streichtrio
Durée: 18' 00" Manuscrit
Wien! G-spenster! Dritte Art! (2001)
Instrumentation: für mindestens 2 Solo-Konzertzithern (auch mehrfach besetztbar) und Zither-Chor (mind. 3 Konzertzithern und 1 Basszither)
Durée: 12' 00" Manuscrit
HIN UND HER (2002)
Instrumentation: für drei elektronisch verstärkte Zithern, Sampler und kleines bis grosses Orchester mit etlichen Holz-/Blechbläsern (mind. Flöten aller Art, Oboen, Klarinetten, Saxophonen, Trompeten u.v.m. ad libitum), Schlagzeug-/Tasteninstrumenten (1 Holz-/Woodblock un
Durée: 10' 00"-15' 00" Manuscrit
SINGEND HAUCHEN, auch: PFEIFEND (2002)
Instrumentation: für Flöte solo
Durée: 20' 00" Manuscrit
GESETZT... UNSEREINS (2002)
Instrumentation: für Violoncello und Altzither
Durée: 20' 00" Manuscrit
DEUTUNG (der NUAGES GRIS von Franz Liszt) (2002)
Instrumentation: für Violoncello und Altzither
Durée: 7' 00" Manuscrit
Kleine Concordia (2002)
Fastenmesse
Instrumentation: für Horn, Orgel und gemischten Chor
Durée: 15' 00" Manuscrit
metroUNIVERSAL (2003)
Musik mit Aktion
Instrumentation: für Violoncello, Zither, Metro-Samples und interaktives Publikum
Durée: 6h 00" Manuscrit
Petite Solfège Spéctrale (2003)
Instrumentation: für Bassblockflöte und Diskantzither