Peter K. Frey was born in Baden in the canton of Aargau. As a double bassist he primarily performs freely improvised music he is, however, also active as a composer of musical-scenic productions and cooperates frequently with visual artists on installation projects; he continues to realise installations under the title 'Ton' together with Theres Stämpfli, a ceramicist with whom he has worked since 1993. Frey currently performs in the trio KARL ein KARL together with Michel Seigner and Alfred Zimmerlin, in the double bass duo Studer-Frey and solo. Since 1978 he has taught improvised and computer music at various institutions including the Lucerne School of Music, the Basel Academy of Music, the FF Art School in Zurich and the College for Social Work in Zurich. Frey is joint founder and co-director of the Workshop for Improvised Music (WIM) in Zurich and a member of the association 'Improvisieren.org' which organises the triennial 'International Tagung für Improvisation, Luzern' and runs a post-graduate course for improvised chamber music at the Basel Academy of Music. He has recorded with the Voerkel-Frey-Lovens Trio, KARL ein KARL, Eichenbergers Domino and various samplers under the FMP, Unit-Records, Musikszene Schweiz MGB and EMANEM labels.
Liste des oeuvres
NINE TO NINE (1987-1988)
Instrumentation: für 6 verschiedene Saiteninstrumente, Elektronik und computergesteuerte, digitale Synthesizer
Kollektivarbeit, zusammen mit Peter K Frey und Michel Seigner.
Durée: 24h 00" Manuscrit
Ton 93 (1993)
Instrumentation: Computermusik, teilweise ergänzt durch improvisierte Kontrabass-Soli
Installation mit klingendem und gebranntem Ton zusammen mit der Keramikerin Theres Stämpfli.
Manuscrit
Ton 95 (1995)
Instrumentation: Computermusik, teilweise ergänzt durch improvisierte Kontrabass-Soli
Installation mit klingendem und gebranntem Ton zusammen mit der Keramikerin Theres Stämpfli.
Manuscrit
Ton 97 (1997)
Instrumentation: Computermusik, teilweise ergänzt durch improvisierte Kontrabass-Soli
Installation mit klingendem und gebranntem Ton zusammen mit der Keramikerin Theres Stämpfli.
Manuscrit
Ton 99 (1999)
Instrumentation: Computermusik, teilweise ergänzt durch improvisierte Kontrabass-Soli
Installation mit klingendem und gebranntem Ton zusammen mit der Keramikerin Theres Stämpfli.
Manuscrit
Ton 2000 (2000)
Instrumentation: Computermusik, teilweise ergänzt durch improvisierte Kontrabass-Soli
Installation mit klingendem und gebranntem Ton zusammen mit der Keramikerin Theres Stämpfli.
Manuscrit
Ton 2001 (2001)
Instrumentation: Computermusik, teilweise ergänzt durch improvisierte Kontrabass-Soli
Installation mit klingendem und gebranntem Ton zusammen mit der Keramikerin Theres Stämpfli.
Manuscrit
Ton 2002 (2002)
Instrumentation: Computermusik, teilweise ergänzt durch improvisierte Kontrabass-Soli
Installation mit klingendem und gebranntem Ton zusammen mit der Keramikerin Theres Stämpfli.
Manuscrit
Raum - Zwischenraum (2003)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe, Violoncello, Klarinette, 4 Lautsprecher, 5 Räume
Durée: 60' 00" Manuscrit
Baustellenmusik (1979-2012)
Musique concrète
Durée: 3' 00" Manuscrit
Der Bio-Adapter (2008)
Hörstück
Texte: Oswald Wiener
Durée: 61' 00" Manuscrit
eins punkt eins (2011)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe
Durée: 6' 00" Manuscrit
eins punkt zwei (2011)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe
Durée: 9' 00" Manuscrit
eins punkt drei (2011)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe
Durée: 6' 00" Manuscrit
zwei punkt eins (2011)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe
[2011] 7', Ms.
Durée: 7' 00" Manuscrit
zwei punkt zwei (2011)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe
Durée: 9' 00" Manuscrit
zwei punkt drei (2011)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe
Durée: 3' 00" Manuscrit
drei (2011)
Instrumentation: für 2 Kontrabässe
Durée: 7' 00" Manuscrit
Discographie
KARL ein KARL: Der Bio-Adapter (stv/asm 031 Nr. 031, 2008)