Raymond Vauterin was born in Courtrai, Belgium. His father was Belgian and his mother Swiss. He was born into a very musical environment and began playing cello at the tender age of five, his education in music continued until he graduated from Courtrai Conservatory (Belgium) in 1948 at the age of 16. For many years after he devoted himself to chamber music together with his brother and parents, who were all professional musicians. During this time he also began to compose and improvise independently. In 1962 he immigrated to Switzerland. He received many influences and inspiration for his compositions from the rich musical environment of Vevey where he lived; here he had the possibility to write numerous works for diverse instrumentation.
As he understands himself to be independent and self-taught so Vauterin encourages musicians time and again to find their own style.
Vauterin acquired a processor in 1989 that allowed him to produce sounds with a computer. Utilisation of the computer allowed him to develop a musical language, which is often characterised by the use of polytonality but in a very enlarged tonal writing in order to explore various sound timbres. The same can be said for his improvisations which were enriched by multiple creative possibilities and entered a new dimension after being created in a purely compositional context.
Liste des oeuvres
Lento (1965)
Instrumentation: pour alto et piano
Durée: 7' 00" Manuscrit
Sonate pour violon et piano (1970)
Durée: 31' 00" Manuscrit
Sun-Valley (1971)
Instrumentation: pour flûte, violoncelle et piano
Durée: 13' 00" Manuscrit
Les petits palmiers (1973)
Instrumentation: pour violon, clarinette en la et piano
Durée: 10' 00" Manuscrit
Deux danses (1974)
Instrumentation: pour violon et piano
Durée: 6' 00" Manuscrit
Cinq pièces brèves (1975)
Instrumentation: pour violon, clarinette en la et piano
Durée: 8' 00" Manuscrit
Sept épigrammes (1977)
Instrumentation: pour flûte et piano
Durée: 17' 00" Manuscrit
Suite Lemania (1981)
Instrumentation: pour 2 flûtes et piano
Durée: 29' 00" Manuscrit
In Memoriam (1982)
Instrumentation: pour hautbois et piano
Durée: 4' 00" Manuscrit
Deux pièces brèves (1984)
Instrumentation: pour flûte et orgue
Prélude - Méditation.
Durée: 9' 00" Manuscrit
Deux mouvements (1984)
Instrumentation: pour orchestre (2,2,2,2 - 2,0,0,0 - timb(2) - cordes)
Durée: 16' 00" Manuscrit
In Memoriam (1987)
Instrumentation: pour orchestre à cordes et timbale
Durée: 10' 00" Manuscrit
Diptyque (1991)
Instrumentation: pour orchestre à cordes
Couleurs modulantes - Jeu de miroir.
Durée: 15' 00" Manuscrit
Dialogue (1992)
Instrumentation: pour violoncelle et orchestre à cordes
Durée: 20' 00" Manuscrit
Ballade pour violoncelle (1993)
Durée: 5' 00" Manuscrit
Poème (1995)
Instrumentation: pour cor des alpes et orgue
Durée: 6' 00" Manuscrit
Quand l'hiver s'en va (1996)
Instrumentation: pour orchestre à cordes
Durée: 14' 00" Manuscrit
Intrada (1996)
Instrumentation: pour cuivres (2,3,3,2, tuba basse) et timbales (2)
Durée: 6' 00" Manuscrit
Printemps (1997)
Instrumentation: pour quatuor de flûtes à bec
Durée: 15' 00" Manuscrit
Vols (1998)
Instrumentation: pour saxophone alto et synthétiseur
1. .. au dessus des nuages2. .. dans la tempête3. .. au dessus de la ville endormie4. .. premier envol
Durée: 17' 00" Manuscrit
Seetalhorn (1999)
Instrumentation: pour violon et piano
Durée: 14' 00" Manuscrit
Hommage à Artus (1999)
Instrumentation: pour synthétiseur
Durée: 12' 00" Manuscrit
Petite Suite (2000)
Instrumentation: pour violoncelle et orchestre à cordes
Durée: 12' 00" Manuscrit
Fantaisie (2000)
Instrumentation: pour violon et synthétiseur
Durée: 17' 00" Manuscrit
Fantaisie (2000)
Instrumentation: pour cor des alpes et orgue
Durée: 8' 00" Manuscrit
The Dream Always Returns (2000)
Instrumentation: pour synthétiseur
Durée: 6' 00" Manuscrit
Lamento (2000)
Instrumentation: pour flûte et orchestre à cordes
Durée: 7' 00" Manuscrit
Neuf miniatures (2001)
Instrumentation: pour alto, saxophone alto et synthétiseur
Durée: 24' 00" Manuscrit
Les bruits du monde (2002)
Instrumentation: pour synthétiseur
Différentes sonorités de synthétiseur.
Durée: 18' 00" Manuscrit
Crépuscule (2002)
Instrumentation: pour synthétiseur
Différentes sonorités de synthétiseur.
Durée: 2' 00" Manuscrit
Quintette (2003)
Instrumentation: pour instruments à vent (fl, hb, clar, bs, cor)
Entrée - Interlude - Final.
Durée: 13' 00" Manuscrit
Adagio pour orchestre à cordes (2003)
Instrumentation: pour orchestre à cordes
Durée: 7' 00" Manuscrit
Connivence (2005)
Instrumentation: pour violon et guitare
Durée: 14' 00" Manuscrit
Trois séquences (2006)
Instrumentation: pour guitare
Durée: 9' 00" Manuscrit
Fugato (2007)
Instrumentation: pour orchestre à cordes et 6 timbales