Alex Buess is a musician, saxophonist, composer, producer and audio engineer who was born in Basel. He collaborates (has collaborated with) with Stephan Wittwer, Paul Schütze, Kevin Martin, Peter Brötzmann, William Parker, Raoul Björkenheim, Toshinori Kondo, Bill Laswell, Kevin Shields, Tim Hodgkinson, Michael Wertmüller and many others.
He plays in the groups ICE, GOD, Phantom City, the Bug, Sprawl and his own group 16-17. Buess has written compositions for various contemporary music ensembles and also works as a producer and sound engineer. His compositions are performed at home and abroad.
Alex Buess has received various prizes and sabbatical years including those offered by the Musikkreditkommission of Basel City in 1992 and the Robert Thyll-Dürr Foundation in 1998.
He has appeared at various festivals including Huddersfield New Music Festival (England), Rostrum for Electroacoustic Music (Austrian/Swiss contribution 1997 Radio DRS 2), Tampere Festival (Finland), Musique Action Vand?"uvres-les-Nancy (France), Taktlos 1995 (CH), Tonart Festival 2000 (CH), Festival de Musica Contemporanea in Quito (Ecuador), and the Encuentro de Compositores Bolivianos in Sucre (Bolivia).
Buess's work reflects his experience with electronic technology, written contemporary music, film music, new mixing and production techniques and computer music.
Liste des oeuvres
AUDIO KONSTRUCT. ARCH. II (1989-1990)
Instrumentation: für Saxophon und Live–Elektronik
Durée: 9' 00" Manuscrit
Mind Machine (1990-1991)
Instrumentation: für Schlagzeugtrio, Tonband & Live-Elektronik
Auftrag der Musikkreditkommission Basel-Stadt.
Durée: 15' 00" Manuscrit
Hyperbaton (1991)
Instrumentation: für 2 Tenor- und 2 Baritonsaxophone
Für das Xasax Quartett, Paris.
Durée: 8' 00" Manuscrit
Maxwell`s Demon (1993)
Instrumentation: für Posaune, kleine Trompete, E-Bass, 3 Schlagzeuge, Keyboards & Live-Elektronik
Auftrag des Crossart Ensemble Mannheim.
Durée: 17' 00" Manuscrit
PIDGIN IV (1993)
Instrumentation: für Schlagzeugtrio, elektroakustische Instrumente & Klavier
Durée: 15' 00" Manuscrit
MIRROR X (1993)
Instrumentation: für Klavier, Tonband & Licht
Nach einem Gedicht von Aleister Crowley.
Durée: 9' 00" Manuscrit
Digram Probability I (1994)
Instrumentation: für Darbukka, 3 Schlagzeuge, Streichquartett & Live-Elektronik
Auftrag des Festivals "Musik der Welt in Basel".
Durée: 17' 00" Manuscrit
NOL (1995)
Instrumentation: für Schlagzeugtrio
Auftrag des "Taktlos" Festival.
Durée: 13' 00" Manuscrit
N. S. (1995)
Instrumentation: für Schlagzeug Solo & Tonband
Auftrag des "Taktlos" Festival.
Durée: 12' 00" Manuscrit
N. S. – Turing Machine Version (1997)
Instrumentation: für Schlagzeugduo, Ton- und Videoband
Videoband von Christian Lichtenberg.
Durée: 12' 00" Manuscrit
PARALLAXE A (1998-2001)
Instrumentation: für grosses Ensemble (3 Picc,3 Ob, 3 Klar, B-Klar, KB-Klar, Kontrafagott - kleine Trompete, Posaune, Tuba - 3 Kontrabässe, 3 Schlagzeuge) & 5-Kanal Surround Band
Auftrag des "Europäischen Musikmonat 2001".
Durée: 23' 00" Manuscrit
ATA-7 (1999)
Instrumentation: für Sopransax und Elektroakustisches Ensemble
Für das Ensemble STROM.
Durée: 8' 00" Manuscrit
ATA 9 (1999)
Instrumentation: für 4 Sopransaxophone
Für das Xasax Quartett.
Auftrag des "Vandoeuvres Musique Action" Festival.
Durée: 8' 00" Manuscrit
ATA-5 (1999)
Instrumentation: für Klavier, Tonband & Live-Elektronik
Auftrag der "Musikkreditkommission Basel-Stadt".
Durée: 13' 00" Manuscrit
Schizophonie (Digram Probability II) (1999)
Instrumentation: für Djembe, Rhythm Composer & Live-Elektronik
Für Daniel Buess.
Durée: 17' 00" Manuscrit
Vacuum Theory (2000)
Instrumentation: für elektroakustisches Duo
Durée: 30' 00" Manuscrit
X_SYN_DROME_I (2002)
Instrumentation: für Sopran, Live-Elektronik und Schlagzeug
Auftrag von B.E.A.M und Robert Thyll-Dürr Stiftung.
Durée: 12' 00" Manuscrit
PARALLAXE A (Biomechanische Version) (2002)
Instrumentation: für Ensemble (Piccoloflöte, Oboe, Klarinette, kleine Trompete, Posaune, 2 Kontrabässe, 2 Schlagzeuge) und 5-Kanal Surround Band
Durée: 23' 00" Manuscrit
SURVIVAL RESEARCH (2002)
Instrumentation: für elektroakustisches Duo
Auftrag der "Pro Helvetia".
Durée: 60' 00" Manuscrit
KHAT (2003)
Instrumentation: für Bassflöte in C, Perkussion & Live-Elektronik
Durée: 8' 00" Manuscrit
Metenfes I&II (2003)
Instrumentation: für 5-Kanal Surround Band und 5-Kanal Surround Band und Schlagzeug
Auftrag des "Taktlos Bern" Festival.
Durée: 15' 00" Manuscrit
Amalgam 90° (2003)
Instrumentation: für E-Akkordeon, E-Perkussion und Live-Elektronik
Durée: 12' 00" Manuscrit
Metatron (2004)
Instrumentation: für Sopransaxophon, Klavier, Kontrabass & Perkussion