– Born in Switzerland
– Studied recorder at the Schola Cantorum Basiliensis under the tutelage of Hans-Martin Linde
1972 – Winner of the 1st international recorder competition in Brugge (Belgium)
1975 until 1982 – Teacher at the Academy of Music in Zurich
1982 – Appointed lecturer at the Schola Cantorum in Basel
1991 – Receives the C.H.Ernst Foundation art prize (Winterthur)
– Concerts in all European centres, Moscow, the Near East, Japan and regularly in Australia, mostly with the Ensemble 415, London Baroque and the recorder ensemble "diferencias"
– Numerous recordings
– Co-founder and organiser of the International Recorder Days (meeting Switzerland – Eastern Europe 1993; meeting with Italy 1997 "incontro" and the Arabian world, Sept. 2001 "Jadal" in Basel and Kairo)
– Receives important influence from singing instruction under the tutelage of Kurt Widmer, collaboration with Nikolaus Harnoncourt and his fascination for new music
Many composers have dedicated works to Conrad Steinmann. His unique engagement for the music of Greek antiquity is made apparent through his passion for playing the Aulos. Steinmann has collaborated closely with the instrument maker Paul J.Reichlin, whose reconstructed instruments are the basis for new imaginary music of classical antiquity, which he performs with his ensemble "Melpomen".
Liste des oeuvres
Tenge pleumonas oino (1998)
Instrumentation: für Sopran (Bariton) und Aulos
Texte: Alkaios
Durée: 4' 00" Manuscrit
Hierax I/II (1998)
Instrumentation: für Fischiott
Durée: 2' 00" Manuscrit
Eleipsis (1998)
Instrumentation: für Sopran (Mezzo) und Altus
Texte: Archilochos
Durée: 5' 00" Manuscrit
Symposion 98 (1998)
Instrumentation: für Singstimme, Aulos, Salpinx, Rahmentrommel, Kimala und Perkussion
Durée: 40' 00" Manuscrit
Buchstaben (1998)
Instrumentation: für Renaissance-Tenorblockflöte
Durée: 5' 00" Manuscrit
Hymnos an den Schlaf (1998)
Instrumentation: für Gesang und Blockflöte
Durée: 4' 00" Manuscrit
8. April 648 v. Chr. (1999-2000)
Instrumentation: für Bariton solo
Texte: Archilochos
Durée: 5' 00" Manuscrit
Agallis (2000)
Instrumentation: für Sopran und Barbitosbegleitung
Texte: Sappho
Durée: 2' 00" Manuscrit
Eros (2000)
Instrumentation: für Sopran und Barbitosbegleitung
Texte: Sappho
Durée: 2' 00" Manuscrit
Mater (2000)
Instrumentation: für Sopran und Barbitosbegleitung
Texte: Sappho
Durée: 2' 00" Manuscrit
Mona (2000)
Instrumentation: für Sopran und Barbitosbegleitung
Texte: Sappho
Durée: 2' 00" Manuscrit
Tettix (2000)
Instrumentation: für Sopran und Barbitosbegleitung
Texte: Anakreon
Durée: 2' 00" Manuscrit
Melomai (2000)
Instrumentation: für Contratenor/Tenor mit Barbitos- und Aulosbegleitung
Texte: Anakreon
Durée: 2' 00" Manuscrit
Purpurball (2000)
Instrumentation: für Contratenor/Tenor mit Barbitos- und Aulosbegleitung
Texte: Anakreon
Durée: 2' 00" Manuscrit
Sappho (2000)
Instrumentation: für Contratenor/Tenor mit Barbitos- und Aulosbegleitung
Texte: Alkaios
Durée: 2' 00" Manuscrit
Sonate "Sprachlos" (2000)
Instrumentation: für Sprecher (+ Stimmflöte), Blockflöte und Tonband
Texte: Peter Bichsel
Durée: 50' 00" Manuscrit
Phoinix (2002)
4 Fragmente
Instrumentation: für Violine und Blockflöte
Durée: 7' 00" Manuscrit
Anakreon (2002)
Instrumentation: für 2 Stimmen, Chor, Barbitos und Aulos
Texte: Anakreon
Durée: 3' 00" Manuscrit
Daktylos amera (2002)
Instrumentation: für Sopran, Altus, Barbitos, Aulos und Tympanon
Texte: Alkaios
Durée: 4' 00" Manuscrit
Gaia (2002)
Instrumentation: für 2 Stimmen, Aulos und Tympanon
Texte: Anakreon
Durée: 3' 00" Manuscrit
Argos (2003)
Instrumentation: für Aulos
Durée: 3' 00" Manuscrit
Olympionikais (2003-2004)
Instrumentation: für Stimme, Chor (3 A, 3 Bar), Aulos, Kithara und Tympanon
Texte: Pindaros, Homeros
Durée: 40' 00"-45' 00" Manuscrit
Melitta (2004)
Instrumentation: für Sopran und Fischiott
Texte: Anakreon
Durée: 3' 00" Manuscrit
Der neue Muotathaler (2004)
Instrumentation: für falsettierende Bass-Stimme und Renaissance-Blockflöte
Durée: 6' 00" Manuscrit
Dialogos (2004)
Instrumentation: für Barbitos und Memet
Durée: 2' 00" Manuscrit
Makrótatos (2004)
Instrumentation: für Tympanon
Durée: 3' 00" Manuscrit
Nomos M (2004)
Instrumentation: für Aulos
Durée: 2' 00" Manuscrit
Akoúsate / Argos (2004)
Instrumentation: für Altus, Rhombei und Aulos
Durée: 4' 00" Manuscrit
Hypne anax (2004)
Instrumentation: für Altus und Memet
Texte: Homer
Durée: 4' 00" Manuscrit
Solon, Alopex (2006)
Instrumentation: für Sopran/Tenor, Aulos und Barbitos
Texte: Solon
Durée: 6' 00" Manuscrit
Théognis (2006)
Instrumentation: für Tenor und Aulos
Texte: Théognis
Durée: 4' 00"-5' 00" Manuscrit
Bios, Phylla, Onar (2006)
Instrumentation: für Sopran/Tenor, Barbitos, Aulos und Tympanon
Texte: Mimnermos
Durée: 5' 00" Manuscrit
Lykos (2006)
Instrumentation: für Tenor, Tympanon und Kymbala
Texte: Solon
Durée: 4' 00" Manuscrit
Psaphródita (version 2) (2006)
Instrumentation: für Sopran, Aulos und Tympanon
Texte: Sappho
Durée: 4' 00" Manuscrit
Dora (2007)
Instrumentation: für 2 Sänger und Barbitos, Aulos, Tympanon