Christoph Baumann is an improvising musician, pianist and composer. He is professor for jazz piano and improvisation at the Lucerne School of Music. His artistic work oscillates between the two poles of improvisation and composition, attempting thereby to integrate various musical styles in large dramaturgic coherences, a constant.
His musical activities take him, either as lead or sideman, on tours and to festivals around the world.
Baumann composes for various formations, film, dance, theatre and radio plays. CDs widely document his musical activities.
Important groups and works:
Directs/has directed
- the Latin experimental group Mentalities
- together with Hämi Hämmerli the Baumann-Hämmerli-Sextett
- together with Urs Blöchlinger the large formation Cadavre exquis and the 'Rezessionsorchester'
He worked together with Jacques Siron in the groups Afro Garage, Nuit Balte and with the septet Rouge, Frisé & Acide and on the silent film projects 'Pane per tutti' and 'Berlin Sinfonie der Grosssstadt'
- together with Mathias Baumann he realised the project Symphonic Salsa
Christoph Baumann has written three speaking operas (libretto FX Nager): 'Attinghausen', 'Ds Gräis' and 'Hinter den sieben Bergen'. He has collaborated on diverse scenic projects together with musicians and theatre workers including Barbara Liebster, Ruedi Häusermann, Christoph Marthaler, Nelly Büttikofer,Tom Ryser, Ursus&Nadeschkin, Betty Legler, Yves Raeber and others.
He works/has worked with musicians and in formations with the most varied of musical styles including Joe Malinga, Benny Wallace, Tom Scott, Dave Taylor, Tom Varner, Petras Vyshniauskas, Letieres Leite, Urs Blöchlinger, Martin Schlumpf, Marco Käppeli, Dieter Ulrich, Runo Eriksson, Didier Levallet, Ramon Lopez, Laurent Dehors, Gian Luigi Trovesi, Conrad Bauer, Lucilla Galeazzi,Matthias Ziegler, Hans Kennel, Les Passeurs d' Instants, Omnibus, Nuevo Sabor, Picason, Swiss-Fusion, Bermuda Viereck, Orchestre National de Jazz de La France, La Marmite Infernale, Schweizer Schlagzeugensemble, No Secrets in the Family, Swiss Improvisers Orchestra, Hausquartett and Ton 03.
Liste des oeuvres
Autour des premières cinq notes du violon (1999)
Instrumentation: für 4 V, Va, Sax, KB und Schlgz
Durée: 37' 00" Manuscrit
Son Knödel (1999)
Instrumentation: für Trp, Klar, Fag, V, Va, KB, Hfe, Git und Schlgz
Durée: 8' 00" Manuscrit
Line2 Latin-Vamp/1 (2000)
Structures and Spaces
Instrumentation: für Stimme, S-Sax, Pos, Klav, KB und Schlgz
Durée: 5' 00" Manuscrit
Line2 Schräggg-time (2000)
Structures and Spaces
Instrumentation: für Stimme, S-Sax, Pos, Klav, KB und Schlgz
Durée: 7' 00" Manuscrit
Line3 Fast Swing (2000)
Structures and Spaces
Instrumentation: für Stimme, S-Sax, Pos, Klav, KB und Schlgz
Durée: 5' 00" Manuscrit
Latin: Vamp/Changes (2000)
Instrumentation: für S-Sax, Trp, Pos, Klav, KB und Schlgz
Durée: 6' 00" Manuscrit
Danzonette (2000)
Instrumentation: für Chor und Sinfonieorchester (1,1,1,B-Klar,1,4Sax - 1,4,4,0 - Schlg, Klav - Str)
Durée: 18' 00" Manuscrit
Exercices de style (2000)
Rondo für bewegte Musiker - Konzept
Instrumentation: für grösseres Ensemble mit improvisierenden Musikern
Durée: 60' 00" Manuscrit
Line1 Ballad/Valse (2000)
Structures and Spaces
Instrumentation: für Stimme, S-Sax, Pos, Klav, KB und Schlgz
Durée: 6' 00" Manuscrit
Wanderungsbewegung Material (2001)
Instrumentation: für Jazzensemble
Durée: 10' 00" Manuscrit
BF - CheChaCha (2001)
Instrumentation: für Ensemble (Sax, Trp, Pos, Klav, Schlgz, KB)
Durée: 15' 00" Manuscrit
Wanderungsbewegung Ballad (2001)
Instrumentation: für Gesang und Jazzensemble
Ohne Text.
Durée: 12' 00" Manuscrit
Wandervamp (2001)
Instrumentation: für Gesang und Jazzensemble
Ohne Text.
Durée: 15' 00" Manuscrit
Déviation et autres situations impossibles (Part I/II) (2001)
Instrumentation: für 2 Flöten und Jazztrio
Durée: 34' 00" Manuscrit
Sekunden, Quarten und weitere Sehenswürdigkeiten (2001)
Instrumentation: für 4 Gitarren
Durée: 7' 00" Manuscrit
Ausfahrt Aargau (2002)
Volkslieder
Instrumentation: für diverse Ensembles (chor, Blechbläser, Alphörner, Ländlerkapelle, Bigband, Brassband, Steelband)
Durée: 2h 45' 00" Manuscrit
Gnep-knom (2002)
Instrumentation: für Gesang und Jazzensemble
Ohne Text.
Durée: 15' 00" Manuscrit
Steps (2002)
Instrumentation: für Jazzensemble
Durée: 3' 00" Manuscrit
Der Gesang der Schildkröten (2003)
Hörspiel nach Javier Tomeo
Durée: 74' 00" Manuscrit
Sirambas Valse (2003)
Kleiner Ländlertraum aus dem Nebelraum
Instrumentation: für Steelband
Durée: 10' 00" Manuscrit
Crossvolution II (2003)
Instrumentation: für Ensemble (Klar, B-Klar, Trp, Pos - V, Vc, KB - Klav, Mar, Schlgz)
Durée: 12' 00" Manuscrit
Anneli-Lied-Suite (2004)
Instrumentation: für Gesang, Saxophon, Posaune, Klavier, Kontrabass und Schlagzeug
Durée: 45' 00" Manuscrit
Hörtaglied (2004)
Instrumentation: für 2 Singstimmen, Saxophon, Violine, Violoncello und Kontrabass
Texte: Regina Heer
Durée: 10' 00" Manuscrit
Algo De Todo (2004)
Signet und Improvisationsstruktur
Instrumentation: für Ensemble (Fl, Sax, Trp, Pos, Git, Klav, Mar, Pk, Schlgz, Vc, KB)
Durée: 8' 00" Manuscrit
Ich küsse dich so ganz - aber so von weit weg und fern und kalt (2004)