Franziska Baumann is a singer, vocal performer and sound artist who studied at Winterthur Conservatory and attended master classes headed by Fred Frith, Barre Phillips et al. She expanded her vocal talent under the tutelage of Phil Companella in New York, Beatrice Mathez in Basel, Lauren Newton in Lucerne and Romeo Alavi Kia in Vienna.
Baumann has a long history of improvised music, spatial acoustic projects and installation projects, this in an environment in which a whole spectrum of perspectives for today's creative musicians is mirrored: ranging from pure acoustic music to sensory or digital techniques, set between the two poles of composition and improvisation, spacial acoustic installations and staged concert situations. As a vocalist she expanded the expressive potential of the voice enormously and turned it into an instrument in its own right. Her acoustic trademark is built on "glottal clicks", multiphonics and various microtonal, speech-like and timbre-modifying vocal techniques.
During her residency at the STEIM centre in Amsterdam, she developed interactive electronic equipment, a sensorglove, which enables her to control via gestures in real time the articulation of voice, sound and space.
With her spatial acoustic projects she creates new contexts for specific interior and exterior spaces. Her special interest is focused on the changes in hearing in unusual locations, as well as the changed experience of the location through music.
Franziska Baumann teaches improvisation - composition at Berne's University of Music.
Colaboration in the research project "Body (without) Sound" together with Daniel Weissenberg et.al.
Worked together with Matthias Ziegler, Christoph Baumann, Jürg Solothurnmann, Lauren Newton, Jacques Demierre, Marie Schwab, Fred Frith, Mick Harris, Uli Phillipp, Michel Wintsch, Ninh Le Quan, Anne La Berge, Fritz Hauser, Andres Bosshard, Jean Jacques Pedretti, Hervé Provini, Bernhard Trontin, Charlotte Hug, Peter Schärli.
Franziska Baumann received various grants and scholarships.
Her solo and ensemble concerts have seen her perform in the Netherlands, Poland, the Czech Republic, Italy, Romania, Spain, South Korea, USA, Canada and Germany.
She also heads master classes and seminars on music at various music academies.
Liste des oeuvres
Gassenhauer (1997)
Instrumentation: für Stimme und Tonband
Texte: Franziska Baumann
Durée: 5' 00" Manuscrit
Gossamer (1997)
Instrumentation: für Stimme und Tonband
Texte: Franziska Baumann
Durée: 5' 00" Manuscrit
Inside the Glacier (2000)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Gletscherklänge und Gesang
Texte: Franziska Baumann
Durée: 15' 00" Manuscrit
Gletscher Klangstrom (2000)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Gesang, Gletscherklänge und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 80' 00" Manuscrit
Les belles du jour (2000)
Instrumentation: für Stimme, Viola und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 16' 00" Manuscrit
Snowballfight (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 2' 00" Manuscrit
Résonance F. Dürrenmatt (2001)
Composition in situ
Instrumentation: für Gesang, Flöte und Elektronik
Texte: Friedrich Dürrenmatt
Durée: 3' 00" Manuscrit
Piezo (2001)
Instrumentation: für Klavier solo und Elektronik
Durée: 5' 00" Manuscrit
Over the Firn (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 4' 00" Manuscrit
Inside the Ice (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme, Gletscherklänge und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 4' 00" Manuscrit
Ice Halls (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 3' 00" Manuscrit
Ice + Fire Plasma (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme, Gletscherklänge und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 3' 00" Manuscrit
Haiku (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 4' 00" Manuscrit
Frozen Things (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Gletscherklänge, Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumenn
Durée: 2' 00" Manuscrit
Frozen Roses (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 3' 00" Manuscrit
Frozen Hearts (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 3' 00" Manuscrit
Eternal Ice (2001)
Elektroakustische Komposition
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 4' 00" Manuscrit
Monsieur Jean fait du théâtre (2001)
Instrumentation: für Stimme, Flöte, Sax, Bassklarinette, Viola, Violoncello und Klangobjekte
Durée: 60' 00"-80' 00" Manuscrit
Hydra (2002)
Instrumentation: für kleines Orchester (1,1,1,1 - 1,1,1,0 - Hfe, Klav, Schlgz - Str) und Tonband
Durée: 5' 00" Manuscrit
Appendix (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 7' 00" Manuscrit
Sphere III (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 2' 00" Manuscrit
voice sphere (2002)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 60' 00"-80' 00" Manuscrit
Nächtliche Orientierung (2002)
Instrumentation: für Stimme
Texte: Franziska Baumann
Durée: 6' 00" Manuscrit
Sphere I (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 3' 00" Manuscrit
Poem (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 2' 00" Manuscrit
Ice Breaks (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 4' 00" Manuscrit
Drops (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumenn
Durée: 5' 00" Manuscrit
Blizzards (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 5' 00" Manuscrit
Sphere II (2002)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Texte: Franziska Baumann
Durée: 3' 00" Manuscrit
Der kleine Köchel (2003)
Hörspielmusik
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Durée: 80' 00" Manuscrit
Klang Aar(i)e (2004)
Flussklangprojekt
Instrumentation: für Gesang, Vokalensemble(6), Viola, Klavier, Perkussion(5) und Streicherensemble(5)
Durée: 95' 00" Manuscrit
Recyclage sonore (2004)
Instrumentation: für Stimme, Viola, Klavier, Objekte und Live-Elektronik
Durée: 60' 00" Manuscrit
Birsay (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 6' 00" Manuscrit
Critical Velocity (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 10' 00" Manuscrit
Hydrological - Groove (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 3' 00" Manuscrit
Inflow Tune (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 9' 00" Manuscrit
Pacific Accident (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 7' 00" Manuscrit
Tidal Speed (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 6' 00" Manuscrit
Watermouth (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 4' 00" Manuscrit
Why Dreams Like Loose Water... (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 4' 00" Manuscrit
La Chanteuse funambule (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 5' 00" Manuscrit
Les Choses perdues (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 5' 00" Manuscrit
Drops 2 (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 5' 00" Manuscrit
Melodram (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 4' 00" Manuscrit
Shaken not Stirred (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 7' 00" Manuscrit
Voices and Tides (2006)
Instrumentation: für Gesang, Flöten und Elektronik
Durée: 10' 00" Manuscrit
Hello Cathy (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 2' 00" Manuscrit
VOXLabYrinth (2007-2008)
Stimminszenierungen
Instrumentation: für 5 Sängerinnen, 2 Sänger und Video
Durée: 60' 00" Manuscrit
Chant Fields (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 3' 00" Manuscrit
Chirps & Sparks (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 3' 00" Manuscrit
Dreamed Space (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 2' 00" Manuscrit
To Whisper Is a Cloud (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 4' 00" Manuscrit
Snowbird's Dance (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 6' 00" Manuscrit
Out of Time (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 6' 00" Manuscrit
Out of Ice (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 7' 00" Manuscrit
Lost Vowels (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 3' 00" Manuscrit
Loose Tongues (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 2' 00" Manuscrit
Lips & Clouds (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 6' 00" Manuscrit
Ice Fields (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 4' 00" Manuscrit
Explosive Spaces (2007)
Instrumentation: für Stimme und Live-Elektronik
Durée: 2' 00" Manuscrit
Liquid soul (2011)
Instrumentation: für 2 Frauen- und 2 Männerstimmen, inszenierte Bildräume und Klangkomposition
Durée: 50' 00" Manuscrit
Liquid soul (2011)
Klanginstallation
Instrumentation: für 8 Lautsprecher
Durée: 30' 00" Manuscrit
Fictions (2012)
Instrumentation: für Frauenstimme, Viola, Bassklarinette, Schlagzeug, Klangkomposition und inszenierte Bildräume