Keller Alfred c/o Donald Keller
Zollikerstr. 167
CH-8008 Zürich (ZH)
Schweiz Tel: +41 (0)44 422 79 03
Genre: Musique Classique
Activités: Compositeurs/Compositrices, Auteurs
Biographie
* 05. 01. 1907, † 14. 06. 1987.
1907 – Born in Rorschach, canton St. Gallen – receives instruction from the church music director Hans Oser
1925 – Completes undergraduate studies at the technical department of the cantonal school in St. Gallen
1925 until 1927 – Studies score playing, directing and composition under the tutelage of Volkmar Andreae at Zurich Conservatory
1926 – First experience of music from the Schönberg circle after working in a concert of the ISNM in which Webern directed a performance of his 'Fünf Stücke für Orchester op. 10' and Keller beat the large drum
1927 until 1930 – Student in the master class of Arnold Schönberg at the Prussian Academy of the Arts, Berlin - repetiteur for the operas 'Erwartung' and 'Die gluckliche Hand' under Otto Klemperer and Alexander Zemlinsky
July 1930 – Moves to Rorschach, works as a private piano, voice and theory teacher
After 1931 – Freelance activities as a choirmaster (workers choirs, church choir) and orchestra director
During this time he also occupies himself with Josef Matthias Hauer's 'Lehre von den Tropen', he later destroys his works from this period.
1937 – Marries Hedwig Züllig.
With the onset of World War II he is conscripted into the army and works in the emergency services section of a patrol company, later an army commando group.
1945 – In addition to his work with choirs he also gives piano lessons at the teacher's seminar in Rorschach. As a choirmaster he writes almost exclusively tonal works, he destroys atonal compositions in this period.
1946 – Alfred Keller is employed as an assistant teacher at the teacher's seminar in Rorschach and discontinues his choir work. In the following years he holds lectures in Switzerland and writes essays, primarily on Schönberg, Webern and the history of twelve-tone music.
1958 – Promotion to head teacher for piano at the teacher's seminar in Rorschach – he is appointed professor and continues to serve the seminar until his retirement in 1972
1977 – Awarded the first culture prize of the city of Rorschach "in remembrance of his great services to contemporary music" on his 70th birthday
1980/81 – Commission for OSSIA for large orchestra by the Pro Helvetia foundation.
1987 – Alfred Keller dies in Rorschach.
(Foto: Akademie der Künste, Berlin, Alfred-Keller-Archiv)
Liste des oeuvres
Sonate (1928)
Instrumentation: für Klavier
Manuscrit
Streichquartett, op. 14 (1930)
Manuscrit
Das Liebespaar von übermorgen (1935)
Instrumentation: für eine mittlere Singstimme, kleinen Sprechchor, 2 Saxophone, 2 Trompeten, Posaune, Klavier und Schlagzeug
Texte: Emil Basler
Manuscrit
Zwei Chöre für Arbeiter, op. 16 (1935)
Instrumentation: für vierstimmigen Männerchor und Schlagzeug ad libitum
Hungermarsch
Lied der Kornträger
Manuscrit
Zwei Chöre für Arbeiter, op. 27 (1935)
Instrumentation: für gemischten Chor (Klavier ad libitum)
Texte: Karl Bröger, Bartolomeo Vanzetti
Lied der Arbeit
Vision
Manuscrit
Kleine Morgenmusik aus drei fröhlichen Kanons (1935)
Instrumentation: für Kinderchor
Texte: Alfred Keller
Weckruf
Der Knurr- und Murrkanon
Wandern
zusätzlich: Auf, du junger Wandersmann
Manuscrit
Zwei Lieder, op. 18 (1935-1936)
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor
Texte: Kurt Klaeber, Max Dortu
Am glühenden Feuer
Die soziale Fabrik
Manuscrit
Besuch im Schlaraffenland (1936)
Ein Spiel für Kinder
Instrumentation: für Kinderchor, 2 Flöten, 2 Violinen, Viola, Violoncello und Klavier
Texte: Rudolf Hägni
Hug & Co. Musikverlage
Limmatquai 28-30 CH-8001 Zürich
Suite, op. 21 (1936-1937)
Instrumentation: für Klavier
Intrada - Gavotte - Musette - Aria - Gigue.
Manuscrit
Vier Männerchöre (1937)
Instrumentation: für vierstimmigen Männerchor
Texte: Hans Bethge, Klabund
Lied der Kornträger (Aegyptischer Spruch)
Um mit dir zu leben (Japanisches Volkslied)
Schenke im Frühling (Li Tai Pe)
Chinesisches Soldatenlied (Chi Ging)
Manuscrit
Sängerspruch der Typographen (1937)
Instrumentation: für vierstimmigen Männerchor
Manuscrit
Festgesang (1937)
Instrumentation: für Unisono-Chor und Klavier
Texte: Karl Friedrich
Manuscrit
Sängerschwur (1937)
Instrumentation: für Unisono-Chor und Klavier
Texte: Walter Victor
Manuscrit
Sieben Gesänge aus den Ruba'iyat des Bábá Táhir, op. 25 (1938)
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor und Kammerorchester (1,1, Engl-Hn, 1, B-Klar, 1 - 1,0,0,0 - 0,6,4,2)
Manuscrit
"Grablied" nach Carl Maria von Weber (Bearbeitung) (1938)
Instrumentation: für vierstimmigen Männerchor
Manuscrit
Lieder für gleiche Stimmen (1938-1939)
Instrumentation: für Kinderchor
Texte: Rudolf Hägni
Die moderne Schule
Rabenhochzeit
Hahn und Henne
Die Tanzprinzessin
Mond und Maus
Das Lied vom Regentropfen
Der kluge Schneider
Frühling
Schneckenpost und Eisenbahn
Schneidergeschichte
Grossmütterchen will tanzen
Manuscrit
"Abschied" nach Georg Nägeli (Bearbeitung) (1939)
Instrumentation: für vierstimmigen Männerchor
Texte: Otto Ernst Hesse
Manuscrit
Wohl heute noch und morgen (1940)
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor und Sologesang
Volksweise vor 1812.
Manuscrit
Passacaglia, op. 26 (1938-1941)
Instrumentation: für Streichorchester
Manuscrit
Herr, unser Herrscher, op. 29 (1941)
Motette
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor, Blechbläser, Pauke und Orgel
Nach Worten aus Psalm 8.
Manuscrit
Vier Lieder nach verschiedenen Dichtern, op. 30 (1941)
Instrumentation: für Gesang und Klavier
Texte: Johann Wolfgang von Goethe, Georg Trakl, Hans Bethge, Klabund
Nachklang (Goethe)
Frauensegen (Trakl)
Nacht und Morgenröte (Ibn il Moattas, Bethge)
Die Sonnenuhr (Klabund)
Manuscrit
Galgenlieder, op. 31 (1942-1944)
Instrumentation: für Gesang, und Ensemble (Fl, Klar, Hn, Vl, Va, Vc, Klav)
Texte: Christian Morgenstern
Es pfeift der Wind
Notturno in Weiss
Die Unterhose
Die Tapetenblume
Rondell
Der Seufzer
Galgenkindes Wiegenlied
Galgenbruders Frühlingslied
Manuscrit
Das Wandbild am Rathaus zu Lindau (1943-1944/1963/65)
Hörspielmusik
Instrumentation: für 4 Sprechstimmen, Singstimme, Vibraphon, Celesta, Harfe und Klavier
Texte: Curt Hoenig
Manuscrit
Trinken wir, op. 32 (1945)
Instrumentation: für Gesang und Klavier
Texte: Alexander Petöfi
Manuscrit
Der Bannerträger (1945)
Instrumentation: für vierstimmigen Männerchor
Texte: Otto Krille
Schweizerischer Arbeitersängerverband
CH- Basel
Lied vor Tag (1947)
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor
Texte: Richard Dehmel
Schweizerischer Arbeitersängerverband
CH- Basel
Spruch (1947)
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor
Texte: Hermann Hesse
Schweizerischer Arbeitersängerverband
CH- Basel
Das hohe Lied (1948)
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor
Texte: Bruno Schönlanck
Manuscrit
Hymnus (1951)
Instrumentation: für vierstimmigen gemischten Chor
Texte: Ernst Kappeler
Schweizerischer Arbeitersängerverband
CH- Basel
Fruehlig (1952)
Instrumentation: für Kinderchor
Texte: Rudolf Hägni
Manuscrit
Toccata (1952/1967)
Instrumentation: für Klavier
Manuscrit
Epitaph für Arnold Schönberg (1956/1958)
Instrumentation: für Klavier
Manuscrit
Drei Zwölfton-Etüden (1956/1968)
Instrumentation: für Klavier
Martellato (Variable Metren)
Flageolett (Grundgestalt und Spiegelform) (2. Fassung 1968)
Perpetuum mobile (Sekunden und Septimen)
Manuscrit
Passacaglia (1960-1961)
Instrumentation: für Streichorchester
Manuscrit
Variationen über ein Thema von Arnold Schönberg (1962/1967)