Charles Uzor was born in Udo Mbaise in Nigeria. At the age of seven, during the Biafra War, he came to Switzerland. In 1982, following his 'Matura' studies in St Gallen, he studied music in Rome followed by studies in oboe and composition at the conservatories of Berne and Zurich. In 1986 he met the oboist Gordon Hunt in Assisi and was encouraged to take up a post-graduate study at the Royal Academy of Music in London. Charles Uzor received his recital diploma and a master's in composition from the University of London in 1990. He returned to Switzerland and began his dissertation on Melody and Inner Time-consciousness (finished in 2005).
Charles Uzor's work encompasses opera, dance, orchestra and choral works, his main interest, however, lies with works for small formations and song. In 1993 until 1998 he worked in close collaboration with Daniel Beriger and the Swiss ensemble La Notte, who specialised in performing his compositions, and the with the guitar quartet quasi fantasia, the Carmina Quartet and the clarinettist Wolfgang Meyer. From 1998 onwards there followed projects with the Percussion Art Ensemble Bern, Philipp Egli (dance theatre), Markus Eisenmann (painting), Astrid Kaminski (language) and the Nouvel Ensemble Contemporain (NEC). In 2010 the NEC performed his violin concert 'For Aung San Suu Kyi' under the baton of Pierre-Alain Monot (soloist Rahel Cunz).
Liste des oeuvres
Impromptu (1984/1988)
Instrumentation: für Oboe solo
Durée: 3' 00" Manuscrit
Canto I (1985/1987)
La Notte bella
Instrumentation: für Sopran solo
Texte: Giuseppe Ungaretti
Durée: 6' 00" Manuscrit
Canto I (1985/1987)
La Notte bella
Instrumentation: für Sopran und Ensemble (Fl, 2 Ob, Klar, Hrn, Hf, Klav, Vla, 3 Vlc), Tonband ad lib
Texte: Giuseppe Ungaretti
Durée: 12' 00" Manuscrit
Canto IV (1985/1987)
Finale
Instrumentation: für Alt und Klavier
Texte: Giuseppe Ungaretti
Durée: 4' 00" Manuscrit
Canto I (1985/1987)
La Notte bella
Instrumentation: für Sopran und Harfe
Texte: Giuseppe Ungaretti
Durée: 8' 00" Manuscrit
Mouvement (1988)
Instrumentation: für Klaviertrio
Durée: 10' 00" Manuscrit
Scherzo (1988)
Cartesian Meditations
Instrumentation: für Klaviertrio
Durée: 12' 00" Manuscrit
Impromptu IV (1988)
Instrumentation: für Oboe und Klavier
Durée: 30' 00"-40' 00" Manuscrit
Ricercare (1988)
Instrumentation: für Klaviertrio
Durée: 5' 00" Manuscrit
Ricercare (1989-1991)
Klavierkonzert
Instrumentation: für Klavier solo, 2 Harfen, Streichorchester (Vln, Vla, Vlc, Kb) und Schlagzeug (4 Spieler)
Durée: 14' 00" Manuscrit
Cadenza (1989)
Instrumentation: für Klavier solo
Durée: 3' 00" Manuscrit
White Paperflowers descending on Tienanmen Square (1989-1991)
Quintett
Instrumentation: für 5 Violoncelli
Durée: 12' 00" Manuscrit
Canonic Variations on "Vom Himmel hoch" (1989)
Instrumentation: für Orgel
Durée: 8' 00" Manuscrit
Patmos (1992)
Instrumentation: für Viola und Klavier
Durée: 37' 00" Manuscrit
Kolophon (1993)
Fragment
Instrumentation: für Oboe, Oboe d'amore, Englischhorn und Klavier
Durée: 52' 00" Manuscrit
Echnaton's Hymnos to Aton (1995/1997)
Eclipse
Instrumentation: für Tenor solo und Ensemble (Holz, Blech, grosses Schlagzeug (5 Spieler), 2 Harfen, Klavier, Streichorchester)
Texte: Echnaton / F. Kauf
Durée: 27' 00" Manuscrit
Melodies 1-3 (1996-1997)
Instrumentation: für Klavier
Durée: 22' 00" Manuscrit
Le dur désir de durer (1996-1997)
Dit d'un jour
Instrumentation: für Klavier
Durée: 2' 00" Manuscrit
Le temps déborde (1996)
Instrumentation: für Orgel
Durée: 10' 00" Manuscrit
Music (1997)
Madrigal
Instrumentation: für gemischten Chor und drei Schlagzeuge
Texte: William Shakespeare
Durée: 3' 00" Manuscrit
Zimzum (1998)
In memoriam Sergio Quinzio
Instrumentation: für 2 Gitarren (eine Gitarre mit Sechstelton- Skordatur und 10-saitige Gitarre)
Einrichtung: Christian Bissig, Karin Rüdt.
Durée: 16' 00"
Gitarrenforum Winterthur
c/o Bissig Lustgartenstr. 9 CH-9000 St. Gallen
Notre Vie (1998)
Instrumentation: für Stimmen (2 S, 2 A, Bar, B) und Ensemble (Posaune, grosses Schlagzeug (5 Spieler), 2 Harfen, Klavier, Streichorchester)
Texte: Paul Eluard
Durée: 20' 00" Manuscrit
Madrigal (1998)
Sonnet 8 "Music to hear"
Instrumentation: für Stimmen (2 S, 2 A, Bar, B) und Ensemble (grosses Schlagzeug (3 Spieler), 2 Harfen, Klavier, Streichorchester)
Texte: William Shakespeare
Durée: 20' 00" Manuscrit
Go (1999)
Ballet for 5 Dancers and 7 Instruments
Instrumentation: für Klarinette (auch Bassklarinette), Streichquartett, Klavier, Schlagzeug
Durée: 25' 00" Manuscrit
Shakespeare's Sonnet 65 (1999)
Instrumentation: für Streichquartett und Tonband
Texte: William Shakespeare
Durée: 35' 00" Manuscrit
Black Tell (2000)
Opera Interludes and Finale
Instrumentation: für Soli (S/A/T/Bar/B), Chörli, Symphonisches Orchester mit grossem Schlagzeug
Texte: Nicolas Rhyner
Durée: 30' 00" Manuscrit
La Princesse de Samarkand (2001)
Instrumentation: für grosses Schlagzeug (1 Spieler)
Durée: 25' 00" Manuscrit
Petit Poucet (2002)
Instrumentation: für Klavier vierhändig
Durée: 10' 00" Manuscrit
Das süsseste Leben (2003)
3 Lieder nach Novalis
Instrumentation: für 3 Frauenstimmen und Ensemble (Klar/B-Klar, Vln, Vla, Vlc, 2 Hf, 1-2 Perk)
"Sehnsucht nach dem Tode", "Ich weiss nicht was", "Das süsseste Leben".
Durée: 15' 00" Manuscrit
qui ainsi me refait ... veoir seulement et oïr (2003)
Gitarrenquartett
Instrumentation: für Oktavgitarre, Terzgitarre mit Sechstelton-Skordatur, Gitarre und Bassgitarre
Durée: 12' 00" Manuscrit
a chantar ... (2003-2004)
Klarinettenquintett
Instrumentation: für Klarinette (auch Bassklarinette), Streichquartett und Tonband
Durée: 30' 00" Manuscrit
qui plus aime .... (2005-2006)
Quintett
Instrumentation: für Schlagzeug-Quartett und Tonband
Durée: 15' 00" Manuscrit
Mother Tongue (2007)
Instrumentation: für Frauenstimme und Ensemble (Fl, Klar, Pos, Vln, Vla, Vlc, Schlgzg)
Nach Igbo Sprichwörtern.
Durée: 30' 00" Manuscrit
"For Aung San Suu Kyi" (2008-2010)
Konzert
Instrumentation: für Violine und Ensemble (Fl. auch Pikk, Ob auch Englh, Klar, B-Klar, Horn, Vla, Vlc, Kb, Pno, 2 Perk)
- There must be at least 1 performer and 1 instrument (also voice);
all instruments are optional.
- The piece consists only in breathing;
no sound should be played, no words spoken.
- The piece must start with a natural breathing in or breathing out.
- The piece must end with a natural breathing in or breathing out, however,
the breathing should stop being audible 1 minute before the end of the piece, i.e. at 7’46’’.
- If there are more than 1 performers the breathing can be choreographed,
but it’s length, rhythm and dynamics should not be synchronized.
- The breathing should slow down toward 7’46’’;
the slowing down can start any time after 7’.
- The breathing can be amplified by microphones; it’s loudness should however not surpass a natural sense of dynamics.