Studies in trombone and composition at Musikhochschule Graz (Erich Kleinschuster, Georg F. Haas), Scuola di Musica di Fiesole (Vinko Globokar), Wesleyan University Connecticut (Anthony Braxton, Alvin Lucier) and Birmingham University England (Vic Hoyland).
1989: Artist in residence at The A. Guthry Art Centre, Monahan, Ireland
1990: Composer fellowship, one year residency in London
1992-95: Assistent of Anthony Braxton and Alvin Lucier at Wesleyan University
1994: Master of Arts in Music at Wesleyan University
1994-95: Scholar in residence at Wesleyan University
1997: Artist in residence at the Intermedia Spritzenhaus, Hamburg
1998-2002: PhD program in composition at Birmingham University
2002: Doctor of Philosophy in Music at Birmingham University
2003: prize "Werkjahr" of the art council of the canton Zug, Switzerland
2005: The CD 'silberen' picked as one of the 'Top Classical Albums of the Year 2004' by the arts journal The New Yorker.
As a trombonist he spezializes in the performance of contemporary music and improvisation/jazz, concerts in various countries of Europe, in America and Asia.
Composers such as Peter Ablinger, Maria de Alvear, Anthony Braxton, John Cage, Peter Hansen, Hauke Harder, Bernhard Lang, Joelle Léandre, Alvin Lucier, Chris Newman, Pauline Oliveros, Hans Otte, Lars Sandberg, Wolfgang von Schweinitz, Daniel Wolf and Christian Wolff wrote especially for him.
Since 1987 he works in the duo with Hildegard Kleeb and since 1992 together in the trio with the violonist Dimitrios Polisoidis.
As a composer he collaborated with visual artists Guido Baselgia, Andreas Brandt, Stéphane Brunner, Daniel Buren, Rudolf de Crignis, Philippe Deléglise, Inge Dick, Rainer Grodnick, Sol LeWitt, Lisa Schiess, Guido Baselgia, with the architects Morger & Degelo, and with the author Eugen Gomringer
exhibitions with sound installations and sculptors in Europe and America.
Liste des oeuvres
fünfhochvier (1993)
Instrumentation: für Solo-Blechbläser
Durée: 20' 00" Manuscrit
free lines part one (1993)
Instrumentation: für eine bliebige Anzahl von Improvisatoren-Interpreten
Durée: 30' 00" Manuscrit
free lines part two (1993)
Instrumentation: für freie Besetzung
Durée: 20' 00" Manuscrit
See (1993-1994)
Instrumentation: für Posaune und Klavier
Co-Komposition mit H. Kleeb.
Durée: 11' 00" Manuscrit
Berg (1994)
Instrumentation: für Posaune und Klavier
Co-Komposition mit H. Kleeb.
Durée: 14' 00" Manuscrit
25 miniatures for piano solo (1996)
Version musique d'ameublement.
Manuscrit
string 4 # one (1996-1997)
Durée: 23' 00" Manuscrit
immerzeit (1996-1997)
15 Miniaturen
Instrumentation: für Klavier solo (2- und 4-händig)
Durée: 29' 00" Manuscrit
cold mountain (1998)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Violoncello und Elektronik
Durée: 15' 00" Manuscrit
silberen (1998)
Instrumentation: für Klavier und Streichquartett
Durée: 43' 00" Manuscrit
cold mountain (1999-2011)
Instrumentation: Version für Posaune und Streichquartett
Durée: 40' 00" Manuscrit
silberen (1999-2011)
Instrumentation: Version für Posaune und Streichquartett
Durée: 20' 00" Manuscrit
Komposition Kamm (1998)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Violoncello und Elektronik
Durée: 35' 00" Manuscrit
lichtung kiel (1999)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Viola und Live-Elektronik
Durée: 23' 00" Manuscrit
red on blue (1999)
Instrumentation: für Streichquartett
Durée: 12' 00" Manuscrit
moving lines (1999)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Kontrabass und Elektronik
Durée: 13' 00"-37' 00" Manuscrit
loxodrom (2000)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Violoncello und Elektronik
Durée: 21' 00" Manuscrit
mind rock (2000)
string 4 # two
Durée: 11' 00" Manuscrit
lichtweiss (2000)
Instrumentation: für Vibraphon solo
Durée: 25' 00" Manuscrit
silberen (2001)
Instrumentation: für Crotales und Streichquartett
Durée: 7' 00" Manuscrit
mond see (2001)
string 4 # three - klangraumprozess
Instrumentation: für Streichquartett und Elektronik
Durée: 14' 00" Manuscrit
constant motion (2001)
Instrumentation: für Streichquartett und Elektronik
Durée: 14' 00" Manuscrit
one stone (2000-2003)
Instrumentation: für Violoncello und Elektronik
Durée: 21' 00" Manuscrit
cold mountain (2003)
string 4 # four
Instrumentation: für Streichquartett mit Elektronik
Durée: 10' 00" Manuscrit
flying white (2003)
string 4 # four with electronic
Durée: 10' 00" Manuscrit
Ein Zitronenbaum (2003)
Suite für Palästina
Instrumentation: für Alphorn, Schlagzeug und Turntables
Durée: 27' 00" Manuscrit
poids de l'ombre (2004)
string 4 # five with electronic
Durée: 23' 00" Manuscrit
broken lines (2004)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Bratsche und Elektronik
Durée: 21' 00" Manuscrit
spring bird new song (2004)
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Durée: variabel Manuscrit
the leaf (2005)
Klangraumprozess
Instrumentation: für weibliche Stimme und Viola
Durée: 15' 00" Manuscrit
noi|r|s (2005)
Instrumentation: für Alphorn und Elektronik
Manuscrit
das blatt von agnes (2006)
klangraumprozess
Instrumentation: für Stimme und Elektronik
Durée: 45' 00" Manuscrit
zinnober (2007-2008)
29 images
Instrumentation: für Violine, Violoncello und Schlagzeug
Durée: 40' 00" Manuscrit
lichtweiss (2009)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Streichinstrument solo und Elektronik
Manuscrit
rotraut (2009)
Instrumentation: für Schlagzeugensemble
Manuscrit
action for jackson (2009)
Instrumentation: für Bassklarinette und Elektronik
Manuscrit
weisslich (2010)
Instrumentation: für Tenor, Blockflöte und Elektronik
Durée: 30' 00" Manuscrit
lilienweiss (2010)
Klangraumprozess
Instrumentation: für Viola und Live-Elektronik
Durée: 24' 00" Manuscrit
Klangquadratur (2012)
Instrumentation: für Alphorn, Schlagzeug und Elektronik
Durée: offen Manuscrit
startled grass (2012)
Instrumentation: für Violoncello solo
Durée: frei Manuscrit
whitish (2012)
Instrumentation: für Streichquartett mit Elektronik
Durée: frei Manuscrit
recall pollock (2012)
Instrumentation: für Posaune, Klavier, Alphorn und Schlagzeug
Durée: 58' 00" Manuscrit
talking with jimi (2013)
Instrumentation: für Violoncello solo mit Elektronik