Katrin Frauchiger studied voice at the "Hochschule für Musik und Theater Bern" and in Cambridge USA (soloist diploma with distinction) as well as composition under Michael Jarrell at the "Musikhochschule Zürich". She attended the workshops of Chaya Czernowin, Frederik Rzewski, Donald Martino, Fred Frith, Klaus Huber and Heinz Holliger.
Specialising in contemporary music, Katrin Frauchiger has performed on innumerable occasions in the USA and premiered a great number of works by composers such as Frangis Ali-Sade, Jürg Wyttenbach, Mischa Käser, Christoph Neidhöfer and Daniel Glaus. She performs as a soloist together with various ensembles and orchestras within the framework of international festivals, including the "IMF Luzern 1999", "Wiener Hörgänge 1999", Young Artists Festival Davos 2001, "Europäischer Musikmonat 2001", "Festival Incontemporanea 2005" and the "Lucca Europa Festival 2008", to name but a few.
Her compositions have seen world premiere performances at home and abroad by such formations as the Berner Kammerorchester, Nouvel Ensemble Contemporain, Ensemble Bern Modern, Ensemble Amaltea, Ensemble Swiss Modern and at the "FMF Festival 2001", the Festivals "L'Art pour L'Aar 2003, 2006 and 2010", the "Armenisch-schweizerischen Kulturtage 2004", the festival Two Days and Two Nights of New Music Odessa 2005, the 37th "Festival Internacional Encuentros Buenos Aires 2006", the "Soirée Oppenheim CCS Paris 2006", "YOUrope together Essen 2008" and the "Festival Croisements, Chine 2010"; several performances were transmitted by Radio DRS 2 and German Radio. She has recorded various works on CD. Her artistic activity is characterised by a broad spectrum of cross-style and cross-media projects, collaborations with jazz musicians and involvement in film, dance and theatre productions in her role as an interpreter and composer.
Katrin Frauchiger received an award for her musical work from the Pro Arte Foundation in 2002 and was commissioned to write a composition for Pro Helvetia in 2004, and again in 2009. She received the canton of Berne's Appreciation Prize in 2007. Katrin Frauchiger is a lecturer at the Lucerne University of Applied Sciences and Arts/Music.
Liste des oeuvres
Pompejï-Fragmente I-III (1997)
Instrumentation: für Sopran, Flöte, Viola und Violoncello
Nach Wandinschriften aus Pompeji.
1. Alle Liebenden mögen zugrunde gehen
2. Quisquis amat nigram
3. Nichts kann ewig währen
Durée: 8' 30" Manuscrit
An eine Tänzerin (1998)
Instrumentation: für 2 Soprane, Flöte, Viola, Violoncello und Klavier
Texte: R. Hezar-Khani
Durée: 8' 00"-9' 00" Manuscrit
Schaumspiel, eine Oper ohne (1999)
Musiktheaterproduktion
Instrumentation: für Sopran, Violine, Klarinette/Bassklarinette, Klavier und 3 Schauspieler
Texte: Paul Celan, Imre Kertesz
Musiktheaterproduktion zum Thema der Wiedergutmachung an Opfern des Holocaust.
Komposition: Katrin Frauchiger und Daniel Peter Birò.
Regie/Libretto: Sebastian Dietschi.
Durée: abendfüllend Manuscrit
Es ist alles anders (1999)
Instrumentation: für Sopran, Bassklarinette und Violine
Texte: Paul Celan
Aus: "Schaumspiel, eine Oper ohne".
Durée: 3' 00" Manuscrit
... rauscht der Brunnen (1999)
Instrumentation: für Sopran, Violine, Bassklarinette und Klavier
Texte: Paul Celan
Durée: 3' 00" Manuscrit
Mimicri (2000-2001)
Instrumentation: für 2 Klaviere
Durée: 10' 00" Manuscrit
Action Shot (2000)
Live Musik-Tanz-Performance
Instrumentation: für Sopran, Klavier, Tonband und 1 Tänzerin
Texte: Jozsef Attila
Komposition: Katrin Frauchiger und Michael Beck.
Durée: abendfüllend Manuscrit
Code Decode (2003)
Choreographisches Projekt
Instrumentation: für Sopran, Klavier, Tonband, Elektronik, Licht und 5 Tänzerinnen
Musik zu "Code Decode" der Compagnie Carole Meier.
Komposition: Katrin Frauchiger und Michael Beck.
Durée: abendfüllend Manuscrit
Lontano (2003-2004)
Instrumentation: für Kammerensemble (1,1,1,0 - 0,0,0,0 - Klav - 1,1,1,1,1)
Durée: 12' 00" Manuscrit
Stroke (2004)
Choreographisches Projekt
Instrumentation: für Sopran, Klavier, elektronische Tasteninstrumente, Elektronik, Tonband, Licht und 5 Tänzerinnen
Musik zur Choreographie "Strophe" der Compagnie Carole Meier.
Komposition: Katrin Frauchiger und Michael Beck.
Durée: abendfüllend Manuscrit
"... und die Nacht ist paillettenübersät" (2004-2005)
6 Lieder auf Texte von Meret Oppenheim
Instrumentation: für (Mezzo-) Sopran, Flöte und Klavier
Texte: Meret Oppenheim
Durée: 15' 00" Manuscrit
"Estos dias azules" (2008)
Instrumentation: für Violine, Viola, Violoncello
Nach einem Motto von Antonio Machado.
Durée: 8' 00" Manuscrit
"Lü Yè – Travelling at night" (2010)
Instrumentation: für Viola solo (mit Stimme)
Texte: Bei Dao, Gu Cheng, Ping-Kwan Leung
Durée: 12' 00" Manuscrit
crestfallen / cliff-hanging (2010)
Instrumentation: für Marimba und Euphonium
Durée: 6' 00" Manuscrit
Repertoire
Frangiz Ali-Zade: Three Watercolours für Sopran, Flöte, Klavier
Gilberte Amy: D'un desastre obscur pour voix de mezzo-soprano et clarinette en la
Alban Berg: 7 frühe Lieder für Sopran und Klavier
Luigi Dallapiccola: Due liriche di Anacreonte für Sopran und Ensemble
Franco Donatoni: Cinis per voce feminile e clarinetto basso
Friedhelm Döhl: 7 Haiku für Sopran, Flöte und Klavier
Morton Feldman: The Rothko Chapel für Sopran, Alt, doppelten gemischten Chor, Schlagzeug, Celesta,
Elena Firsowa: Forest Walks for soprano and ensemble
Frauchiger, Katrin: Es ist alles anders (1999) Avec plus d'œuvres de : Nadir Vassena, Aram Hovhannisyan, Rudolf Kelterborn, Arzas Voskanian, Eric Gaudibert
Gitarren-Duo Scheidegger/Schmidt (Grammont Porträt Nr. 90, 2004)