Swiss composer Katharina Rosenberger holds a Doctor of Musical Arts in Composition from Columbia University, under the mentorship of Tristan Murail. Since Fall 2008, Katharina holds the position of Assistant Professor in Composition at the Department of Music, University of California, San Diego, USA.
Much of her work manifests in an interdisciplinary context and is bound to confront traditional performance practice in terms of how sound is produced, heard and seen. Her compositions, installations and interdisciplinary operas have been featured at festivals such as the Weimarer Frühlingstage, Germany, Festival Archipel, Festival La Bâtie, Geneva, Zürcher Theaterspektakel, Switzerland, Festival Les Musiques, Marseille, Zoo Bizzarre, Bordeaux, New Media Art, Yerevan, "atélier trideni plus", Prague, EMF at the Chelsea Museum, New York, Shanghai New Music Days and Shanghai International Electro-Acoustic Music Week, China, and the October Contemporary in Hong Kong.
Katharina Rosenberger has been the recipient of the "Mediaprojects Award/Sitemapping" (2011/2005) of the Federal Office of Culture, Berne, Switzerland, the Hellman Fellowship, San Francisco (2010), the 2010 Sony Scholar Grant, the Reid Hall Fellowship, New York (2007) and the Camargo Foundation Fellowships, France (2007) as well as the "Londoner Werkjahr" of the Zuger Kulturstiftung Landis & Gyr, Switzerland (2001). In 2011 her Portrait CD "TEXTUREN", released on HatHut Records, got awarded with the Copland Recording Grant.
Liste des oeuvres
Iphigenia in Aulis (1997)
Instrumentation: für 2 Soprane, Tenor, Bass, Sprecher, Chor und Orchester (2,2,2,2 - 2,2,2,1 – Hfe - 4 Schlgz – 12,10,8,6,2)
Texte: Euripides
Textbearbeitung durch Stephen Dooner, Katharina Rosenberger.
Durée: 55' 00" Manuscrit
le 11 passioni dell'anima (2000)
Instrumentation: für Blechbläser-Quintett, eine Pantomime und 11 Skulpturen
Durée: 28' 00" Manuscrit
E.E.Cummings Miniatures (1999-2001)
Instrumentation: für Stimme und Klavier oder Stimme und Schlagzeug
Texte: E.E. Cummings
there are so many tictoc (1999) Stimme, Klavier 1'30
dying is fine(but Death (1999) Stimme, Klavier 1'45
l(a (2001) Mezzo Sopran, Schlagzeug 1'00
n (2001) Mezzo Sopran, Schlagzeug 1'10
Instrumentation: für improvisierende E-Gitarre und grosses Ensemble (Fl, Kl, Sax, Fag, 1.1.1.0, 2 Schlgz, Klav, 1.1.1.1.1)
Durée: 14' 00" Manuscrit
Xylodessia (2001)
Instrumentation: für Schlagzeug Quartett
Durée: 10' 00" Manuscrit
WAX - Soundscape for theatre (2002)
Elektronische Musik
Für ein Theaterstück über Emily Kempin Spyri.
Durée: 55' 00" Manuscrit
aPhasis (2002)
Instrumentation: für Sopran, Alt-Flöte, Bass-Klarinette
Texte: Rob Holloway
Der Titel ist eine Ableitung der aus dem griechisch stammende Worte "Aphasia" und "Aphäresis". Aphasia bedeutet ursprünglich "ohne Sprache". Ins Deutsche wird "Aphasia" oft mit "Sprachverlust" übersetzt. "Aphäresis" bezeichnet das Wegfallen eines Lautes oder einer Silbe am Wortanfang, entweder sprachgeschichtlich bedingt, oder aus metrischen oder artikulatorischen Gründen.
Der Umgang mit Sprache in aPhasis widerspiegelt diese Prozesse mit explosivartig herausplatzenden Wortanballungen, welche im Verlauf des Stückes dekonstruiert werden. Musikalisch bettet die Stimme dieses Vorgehen in ein stark kontrastierendes Klangbild, bestehend aus wortlosen, archaisch klingenden "vocalese" Passagen, welche gesummt oder mit halbwegs geöffnetem Mund interpretiert werden. Die begleitenden Instrumente - hier in einer neuen Fassung für Bassklarinette und Violoncello geschrieben - negoziieren den klanglichen Raum zwischen diesen beiden Dynamiken.
Das Libretto stammt aus der Feder des britischen Dichters Rob Holloway.