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Suter Louis-Marc

(02. 02. 1928)

Suter Louis-Marc
Pré de l'Ile 1
CH-1752 Villars-sur-Glâne
Suisse
Tel: +41 (0)26 402 58 45
Fax: +41 (0)26 401 58 45


Biography
Following studies in chemistry (doctorate) and pedagogy (licentiate), which were interrupted by the obtainment of a diploma in orchestral conducting from Geneva Conservatory, I assigned myself to musicology (licentiate then doctorate at the University of Berne) attracted by the musical language of Eastern Europe, particularly the development of the very first tonal interaction of Gregorian melodies through to their clear emergence in the music of Webern. Within this whole I conducted research paying particular attention to the categories of rhythm and the relationship between word and tone. My preferences invariably head toward those parameters that enable communication with the aid of music. Following this ideal throughout I dedicated myself to teaching and research, both at the University of Berne (1970-1993) and Lausanne Conservatory (1974-1984).

Bibliography
Suter, Louis-Marc: La polyrythmie d'Olivier Messiaen dans un fragment de la Turangalîla-Symphonie, in: Revue musicale suisse 6 (1971), S. 333-342
Suter, Louis-Marc: Quelques aspects du rythme dans la musique de Claude Debussy, in: Revue internationale de musique française 3 (1981), S. 23-30
Suter, Louis-Marc: Claude Debussy: Pour les accords, Etude No 12 pour piano, in: Revue musicale de Suisse Romande 3 (1983), S. 105-124
Suter, Louis-Marc: Synthèse mélodico-harmonique et concept de liberté dans l'opéra "De la maison des morts" de Leos Janácek, in: Actes du Collège de Brno 1984 "Dvorák, Janácek et leur temps", Editions du Fonds musical tchèque, Brno 1985, S. 289-294
Suter, Louis-Marc: Réflexions autour de la mesure initiale de la première symphonie de Beethoven, in: Revue musicale de Suisse Romande 4 (1986), S. 189-198
Suter, Louis-Marc: Réflexions suggérées par l'étude d'oeuvres de compositeurs serbes dans le domaine de la musique concertante, in: Matica Srpska 2 (1987), S. 107-119
Suter, Louis-Marc: Les Amours de 1552 mises en musique, in: Ronsard-Colloque de Neuchâtel 1985, Droz SA, Neuchâtel / Genève 1987, S. 85-133
Suter, Louis-Marc: L'unité d'expression dans les "Neuf danses" pour clarinette solo, op. 62 de Dejan Despic, in: Matica Srpska 3 (1988), S. 181-201
Suter, Louis-Marc: Les musiques de la Révolution française, in: Revue musicale de Suisse Romande 2 (1989), S. 97-121
Suter, Louis-Marc: Quatre oeuvres concertantes de compositeurs serbes, Académie serbe des sciences et des arts, Belgrad 1989
Suter, Louis-Marc: Un épisode de la Révolution française: la fondation du Conservatoire national de musique et de déclamation de Paris, in: Revue musicale de Suisse Romande 3 (1989), S. 176-189
Suter, Louis-Marc: En rêve. Concerto pour violon et orchestre de Norbert Moret, in: Revue musicale de Suisse Romande 3 (1990), S. 151-170
Suter, Louis-Marc: Le langage musical des "Danses", op. 31 et des "Humoresques, op. 29 de Stanojlo Rajicic, in: Matica Srpska (1990), S. 307-325
Suter, Louis-Marc: "Les entretiens de la Belle et de la Bête", un exemple particulièrement révélateur de la façon de Ravel de "raconter en musique", in: Revue musicale de Suisse Romande 1 (1990), S. 15-26
Suter, Louis-Marc: Quelques aspects harmoniques de l'oeuvre concertante de Stevan Hristic, in: The Life and Work of Stevan Hristic (Academic conferences of the Serbian Academy of Sciences and Arts), Academy of Sciences and Arts, Belgrad 1991, S. 101-108
Suter, Louis-Marc: Norbert Moret, compositeur, Editions d'en bas / Pro Helvetia, Lausanne 1993
Suter, Louis-Marc: "Pelléas et Mélisande" in Performance, in: Debussy in Performance, Yale University Press, New Haven / London 1999, S. 45-63
Suter, Louis-Marc: Indice d'acuité moyenne et fréquence des trois cordes principales dans les graduels en La, in: Etudes gregoriennes 27 (1999), S. 121-140
Suter, Louis-Marc: Le langage musical de l'Europe occidentale, Pierre Mardaga, Liège 2005
Suter, Louis-Marc: Des graduels "en IIa"?, in: Etudes grégoriennes 34 (2007), S. 117-134