Frischknecht Hans Eugen Kräyigenweg 93
CH-3074 Muri (BE)
Schweiz Tel: +41 (0)31 951 61 81
Genre: Classical Music
Professional activity: Composers, Interpreters, Authors
Biography
* 08. 05. 1939.
Hans Eugen Frischknecht was born in St. Gallen. Following undergraduate studies and training for his piano teacher's diploma at the Swiss Music Teaching Association he studied from 1959 until 1962 at the Berlin School of Music under Michael Schneider (organ), Boris Blacher (composition), Josef Rufer (12-tone music) and Ernst Pepping (counterpoint). He passed his final exams for the organ in 1962. From 1962 until 1964 he studied in Paris under Olivier Messiaen (analysis class at the National Conservatory, Premier Prix 1964), Gaston Litaize (organ) and Robert Veyron-Lacroix (harpsichord). He obtained a theory teacher's diploma from Bern Conservatory in 1969 (Theo Hirsbrunner, J.E. Dähler). He has given concerts in several European and American countries. In 1971 he won the first prize at the Organ Improvisation Competition in St. Albans (England). Since 1964 he works in Bern as an organist and choir director of the 'Johanneskirche'. Since 1983 he teaches theory and improvisation at the Biel Conservatory. In 1970 he founded the ISCM (International Society for Contemporary Music) Vocal Soloists of Bern. He has experimented in new music with teenagers, given radio broadcasts and written articles for various periodicals. From 1977 until 1988 he was president of the ISCM section in Bern, from 1978 until 1990 president of the Bern section of the Swiss Music Pedagogic Association (SMPV), and for several years he was president of the SMPV's Presidents' Conference.
Work list
4 Stücke für Flöte und Klavier
Instrumentation: für Flöte und Klavier
4 Stücke unterschiedlichen Charakters - von verhalten bis volltönig.
Duration: 8' 00" Manuscript
5 Praeambeln für Orgel (1961)
Five short, very characteristic pieces in different registers.
Zu Beginn und am Schluss kontrastieren sich Tiefe pp-Töne der Klarinette mit hohen Flageolett-Tönen der Violine. Ein dramatischer Zwischenteil befindet sich in der Mitte.
Im ersten Teil verschmelzen Flageolettöne des Cellos mit einem leisen Orgelregister. Eine gewisse Dramatik weist der zweite Teil auf. Der dritte Teil entspricht dem ersten Teil – in Krebsform.
Teil 1 und Teil 3 sind im Sammelband "Neue Schweizerische Klaviermusik, Teil 1" (Breitkopf & Härtel BG 898) erschienen.
Recht abstrakt anmutende Musik. Teile 2, 4 und 5: Manuskript.
Komposition für Flöte, Klarinette und Tonband (1971)
Zu den live spielenden Instrumenten Flöte und Klarinette (auch Bassklarinette) läuft im Hintergrund eine CD. Darauf befinden sich Klavierklänge verschiedenster Art, welche mannigfach verarbeitet wurden.
Five pieces of circa 3' in length for the festive days of Christmas, Good Friday, the Ascension and Pentecost. Musically between terror and expectation.
Five singers generate a multiplicity of vocal sounds on a purely phonetic basis. The pitch levels are purely graphically notated (with no exact indication to elevation) The work oscillates between dense superimpositions and stationary sound surfaces.
Dieses Stück wurde durch das Spiel des Inf. Reg. 15 uraufgeführt. Klingt völlig anders als die üblichen Werke für eine Militärmusik.
Bei diesem Werk haben die Spielenden viele Freiheiten, z. B. wann genau sie die Töne innerhalb eines Klangfeldes spielen.
Instrumentation: for female choir and piano with four players
Text: Phonetic.
A piano with two players at the keys and two players inside creating sounds accompany the female choir (youth choir). Mostly notated without fixed pitch and therefore good for amateurs.
Die Sammlung enthält 14 Stücke für 2 bis 4 Laien-Spieler*innen an einem Klavier in 3 Stufen: Unterstufe (4 Stücke), Mittelstufe (6 Stücke), Oberstufe (4 Stücke).
Instrumentation: für Männerchor oder gemischten Chor
Texts: Hans Eugen Frischknecht
Ein Aufschrei gegen das Unrecht der Gefangennahme aus politischen Gründen. Der Text mit den Ländern kann auf die heutige Situation angepasst werden. Gut für einen Laienchor realisierbar.
"fragend" ist in "Aus der Werkstatt von Schweizer Organisten 1993" erschienen.
In diesem Werk sind die Tonhöhen nur teilweise gegeben. Vielfach sind mit der Handfläche gespielte Clusters vorhanden oder es werden Register nur halb gezogen.
Erschienen in: Aus der Werkstatt von Schweizer Organisten (Ref. Kirchenmusikverbände)
Der Text ist aus der Apokalypse 8, 7 - 13 entnommen. Als Stimme kommt hier eine beliebige Männer oder Frauenstimme in Frage. Von gesungen bis gesprochen gelangen verschiedene Klangerzeugungen zum Einsatz. Auch bei der Orgel sind die Tonhöhen nur andeutungsweise gegeben.
Duration: 6' 00"
Edition Kunzelmann
Grütstr. 28 CH-8134 Adliswil
Farben (1978)
Instrumentation: for symphony orchestra (3.3.3.3/4.3.3.0/hp/4perc/str)
The title relates partly to the timbre of the individual instruments (they remain side by side largely unmixed) and partly to the multifaceted 'colours' audible in the chords.
Based on a text about political prisoners. On the musical level there is a continuously developing sound surface on a diatonic base throughout the work - a persisting expression of hope.
Two high trumpets are required. This composition distances itself substantially from usual trumpet-organ pieces and unites the instruments in multifaceted sound combinations.
In: Musikbeilage 1987 des schweizerischen Kirchengesangsbundes
Der Text knüpft an den Psalm 150 an. Wenn von Galaxien und Molekülen die Rede ist, zeigt sich aber eine Verbindung mit einem modernen wissenschaftlichen Denken. Durch eine weitgehende Vorausnahme oder Unterstützung von Tönen des Chores ist dieses Werk auch einem aufgeschlossenen Laienchor zugänglich.
Erschienen in: Musikbeilage 1987 des Schweizerischen Kirchengesangsbundes
Duration: 2' 00"
Reformierter Kirchengesangsbund
Lohn/BE Schweiz
De l'Australopithèque à l'homme (1986)
Instrumentation: for voice and piano
Texts: Gudrun Ryhming
This piece was created during an experimental cooperation with the singer Gudrun Ryhming. The almost cabaret like piece spans and presents in text, the stages of modern mans development from Australopithecus.
Instrumentation: für Sopran, Oboe und Orgel (oder Klarinette bzw. Oboe oder Flöte und Klavier)
Texts: Anonymi
The texts, ranging from sorrow to hope, are derived from political prisoners of various dictatorships. The Soprano voice is identical for all versions.
In a transverse flute sound is generated using a labium, in a harpsichord it is produced using a quill. In this piece various tones are set in contrast against each other.
Notwendig sind 24 Spieler, welche vierhändig oder auf einem eigenen Instrument spielen. 6 Partien verlangen ein professionelles Niveau, 18 Partien Mittelstufen-Schüler. Die Klaviere stehen in den Zimmern, die Zuhörer hören im Korridor zu. Die Kommunikation zwischen den Spielern erfolgt mit der Stoppuhr.
Duration: 7' 00" Manuscript
Wettspiele für zwei Violinen (1990)
Instrumentation: 2 Violinen
Dieses Werk kann sehr gut von Laienspielern realisiert werden. Kurze Teil können von den Interpreten beliebig zusammengesetzt werden. Bei den Violinen gelangen verschiedene Spieltechniken zum Einsatz.
Instrumentation: for organ and orchestra (2.2.2.2/2.2.2.0/2perc/str)
The organ and orchestra are equal concerting partners in this piece. An amateur orchestra can tackle the orchestral part but the organ, with its two large-scale cadenzas, requires an experienced organist.
Composed for five good amateurs. They are to be arranged on a stage as far apart from each other as possible in order to produce a stereophonic effect.
Die meisten zeitgenössichen Orgelwerke verlangen eine grössere Orgel für eine Aufführung. Bei den "Orgelskizzen" genügen 2 Manuale. Bei 2 Stücken existieren 2 Versionen, um die Realisierungsmöglichkeiten zu vergrössern. Bei 2 Stücken wurde eine erweiterte Fassung (Dauer: ca. 2') geschaffen, um diese als Eingangs- oder Ausgangsspiele für Gottesdienste verwendbar zu machen.
Instrumentation: for two piccolos, nine flutes and three alto flutes
Von den 14 Flöten sind einige hinter dem Publikum platziert, was einen besonderen Raumeindruck hervorbringt.
Duration: 14' 00" Manuscript
"Jehan Alain, Facteur d'orgue" (1996)
Instrumentation: for mixed choir
Texts: Jehan Alain
The composer Jehan Alain (1911-1940) also produced surreal drawings that he branded with text. The composition, written without fixed tone pitch, is based on one of these texts. It can be performed easily by an amateur choir.
In den Christengemeinschaften von Zürich, Basel, Bern und Hamburg stehen Orgeln, auf denen Vierteltöne gespielt werden können.
Duration: 13' 00" Manuscript
5 einfache Stücke in neuen Notationsarten (1997)
Instrumentation: for organ
Contemporary organ music is normally very difficult to play and rarely suitable for amateurs. Here are five simple pieces. An introduction to the new methods of notation and composition techniques is provided.
The percussionist generates a sound - the organist reacts - the percussionist reacts on his part. Every action of one instrument results in a certain reaction.
Instrumentation: for female choir, two mixed choirs, four choir groups (female voices), two choir groups (male voices), four-handed piano, two percussionists, two trumpets, two trombones, six flutes, two violoncelli, two violins, sounding metal rods
Texts: Anonymus
Verschiedene in sich abgeschlossene Teile, wobei alle Teile von Laien realisiert werden können.
Duration: 28' 00" Manuscript
5 Bilder für Cembalo (2000)
The single pieces are very self-contained yet opposed to each other: An den Rändern - suchend - temperamentvoll geschichtet - leiselaut - leichtfüssig.
The final text of the Catholic Mass is set opposite reports of things such as war, concentration camps and mobbing which all circumvent peace. Suitable for a good amateur choir.
The anonymous text was recited at an ACAT general meeting (Action des chrétiens pour l'abolition de la torture). The emphasis is on how important the individual is in world affairs.
This work is composed without a fixed pitch, the choir finds this themselves. The text is phonetically notated, the source of the sound is the different Swiss canton's car registration plates.
Für den Prototyp 2 des Projekts INNOV-ORGAN-UM. Bei diesen Orgeln kann die Dynamik mittels eines Pedals oder Anschlagstempo stufenlos verändert werden.
Duration: 6' 00" Manuscript
Quartett (2005)
Instrumentation: for flute and three strings (vn, va, vc)
This work lives for the most part from the contrast between the flute and the three string instruments. The string players sit during the performance and the flutist stand behind them.
These pieces can be performed together or seperately. Each piece has its own character and brings the various tonal possibilities of the instruments to the fore.
Instrumentation: 6 Bilder für eine winddynamische Orgel
Für den Prototyp 3 des Projekts INNOV-ORGAN-UM. Bei diesen Orgeln kann die Dynamik mittels eines Pedals oder Anschlagstempo stufenlos verändert werden.
Duration: 22' 00" Manuscript
Musik für 15 Bläser (2006)
Instrumentation: for 15 wind instrumentalists (0.2.2.2/4.2.3.0)
Die Besetzung entspricht der Instrumentalbesetzung der Messe in e-moll von Anton Bruckner.
Duration: 15' 00" Manuscript
"FanSolSi" für Querflöte (2007)
Instrumentation: Querflöte
Die "FanSolSi"-Kompositionen sind Fantasien für einen Solisten, mit Tönen, z.B. Fa, Sol und Si.
Instrumentation: for singing violinist (or mezzo-soprano and violinist)
Texts: Guy Krneta
Duration: 9' 00" Manuscript
Klee-Impressionen (2008)
7 short pieces
Instrumentation: for oboe (ca), bassoon, viola and guitar
Duration: 10' 00" Manuscript
Quartett (2009)
Instrumentation: for transverse flute, Baroque violine, Baroque bassoon and harpsochord
Mehrteilige Komposition mit kontrastierenden Teilen. Kurz vor dem Schluss spielt das Cembalo ein längeres Solo.
Duration: 11' 00" Manuscript
Stereophonie (2009)
Instrumentation: for 5 trumpets
Suitable for advanced amateuers.
The five players are distributed across the whole width of the hall, thus giving a sterophonic effect. Emphasis is placed upon the tonal possibilities of the instruments.
Viola d'amore und Orgel sind gleichwertige Partner. Dem Streichinstrument mit seinen Klangschattierungen steht die Orgel mit seinen Registriermöglichketen gegenüber,
Die "FanSolSi"-Kompositionen sind Fantasien für einen Solisten, mit Tönen, z.B. Fa, Sol und Si. Mit Vorteil wird das Werk an einer Orgel mit elektronischen Setzerkombinationen gespielt.
Instrumentation: for oboe/lupophon, contraforte, harp, violin, violoncello
Mehrteilige Komposition mit kontrastierenden Teilen. Das Lupophon ist eine tiefe Oboe ähnlich dem Heckelphon, das Kontraforte ein tiefes Fagott ähnlich dem Kontrafagott.
Duration: 15' 00" Manuscript
Nov-Org 4 (2013)
4 images for the 4th prototype of the ORGANINNOVUM project
Instrumentation: for organ
Die vier Bilder sind für eine viermanualige Orgel komponiert, bei der ein Manual winddynamisch gebaut ist.
Duration: 18' 00" Manuscript
"FanSolSi" für Gitarre (2014)
Instrumentation: Gitarre
Die "FanSolSi"-Kompositionen sind Fantasien für einen Solisten, mit Tönen, z.B. Fa, Sol und Si. Die Gitarre wird auf eine besondere Art gestimmt,sodass auch Vierteltonleitern realisierbar sind.
Zu einer Aufführung ist bei diesem Werk eine grosse viermanualige Orgel notwendig. Zum Teil sind die 4 Manuale in einem schnellen Wechsel eingesetzt. "Naturseptimen" verlangt als Register eine Septime (1 1/7' oder 2 1/7), "engmensuriert" drei engmensurierte Register, verteilt auf 3 Manuale.
Diese Kompositionen ist eine Fantasie für zwei Spieler mit Tönen, z.B. Fa, Sol und Si. Sehr intensiv kommen dabei die unterschiedlichen Lagen des Klaviers zur Geltung.