Giuseppe G. Englert was born in Fiesole in italy. In 1938 his family moved to Switzerland where he attended first the college of Ascona and then that of Einsiedeln. From 1945 until 1948 he studied organ under the tutelage of Heinrich Funk at Zurich Conservatory and composition under Willy Burkhard. He subsequently relocated to Paris where he undertook further organ studies under André Marchal. From 1955 onwards, Engelert attended the Darmstadt Summer Course for New Music where he encountered René Leibowitz, John Cage, Stefan Wolpe, Karlheinz Stockhausen, Mauricio Kagel, György Ligeti and Heinz-Klaus Metzger.
In 1970 he was offered a position at the Université de Paris VIII (Vincennes), where he taught improvisation, analysis, composition, interpretation, and electroacoustic and musical computer sciences until 1992. He has been a member of the Groupe Art et Informatique de Vincennes (GAIV) of the Université de Paris VIII since 1974.
Numerous concerts and study trips since 1975, have led Englert through Europe to Israel and the USA whereby concerts and studies with live electronics took precedence.
Since the 60s, Englert has used electroacoustics and electronic tape for his compositions and since 1975, the computer synthesizer. He formulates his concept of composition as such: "Etudier et mettre en marche les énergies qui se présentent; suggérer plutôt que d'expliquer; ignorer les notions 'méthode' et 'style'".
Giuseppe Giorgio Englert lives in Paris.
Elenco delle opere
A una fanciulla (1947)
Strumentazione: für Chor, Flöte, Oboe, Klarinette und 2 Fagotte
Testo: Giacomo Leopardi
Vom Komponisten lediglich für Studienzwecke freigegeben.
Manuscritto
Intrand' ad abitar (1948)
Strumentazione: für Tenor (Sopran, Flöte und Klavier)
Vom Komponisten lediglich für Studienzwecke freigegeben.
Manuscritto
3 Inventions (1952-1953)
Strumentazione: pour le piano
Durata: 8' 00" Manuscritto
Palaestra 1959 II (1959)
Strumentazione: für Orgel
Vorstudie für "Palaestra 64"; vom Komponisten lediglich für Studienzwecke freigegeben.
Durata: 3' 00" Manuscritto
Rime serie (Musica da camera I), opus 5 (1958-1961)
Strumentazione: pour quintette à vent
Durata: 10' 17" Manuscritto
Miranda ("Sistemi") (1959-1961)
Musique visuelle
Strumentazione: pour 15 cordes
Partitura schematica non realizzata.
Durata: 14' 59" Manuscritto
Au jour ultime liesse (1. version) (1961-1962)
Cantate
Strumentazione: pour une voix et 5 instruments (fl alto, clar, trp basse, viole, contrebasse)
Durata: 13' 00" Manuscritto
Au jour ultime liesse (2. version) (1961-1962)
Cantate
Strumentazione: pour une voix et 6 instruments (fl alto, clar, trp basse, 2 violes, contrebasse)
Durata: 13' 00" Manuscritto
Diktat (1962)
Klavierstück
Strumentazione: für einen Sprecher und einen Pianisten
Es existiert eine Version in italienischer und eine in deutscher Sprache.
Durata: 8' 00" Manuscritto
Les avoines folles (1962-1963)
Strumentazione: für Streichquartett
Durata: 6' 30"
Edition Peters
Postfach 746 D-04007 Leipzig
Palaestra 64 (1963-1964)
Strumentazione: pro organo
Neue Fassung von "Palaestra 1959 II".
Durata: 6' 40"-8' 00"
Edition Peters
Postfach 746 D-04007 Leipzig
Fragment (1964)
Strumentazione: pour orchestre (2,2,2,1 - 2,1,1,0 - Pk - 9,3,3,2)
Siehe auch: "Caracol" für 15 Instrumente; dieses Stück kann als Ergänzung zu "Fragment pour orchestre" aufgeführt werden.
Durata: 8' 30"
Edition Peters
London
Aria (1965-1966)
Palaestra 65
Strumentazione: pour timbales et quelques instruments
Durata: 8' 35"
Edition Peters
London
La joute des lierres (1966)
Strumentazione: pour quatuor à cordes
Durata: 12' 55" Manuscritto
Le roman de Kapitagolei (1966-1967)
Strumentazione: pour soprano, tenor, basse et orchestre (3,3,3,3 - 4,3,2,1 - timb, perc - 2,6,6,6)
Durata: 11' 00"
Edition Peters
London
July 68 (1968)
Music on tape, 4 tracks
Diese Komposition ist nicht als autonomes Werk gedacht und kann gleichzeitig mit anderem aufgeführt werden.
Durata: 38' 38" Manuscritto
Vagans animula (1969)
Strumentazione: pro organo sonoriferoque cingulo comitante
Strumentazione: pour une voix et dispositifs scéniques et électroacoustiques
En collaboration avec Marie-Thérèse Cahn.
Durata: 46' 00" Manuscritto
Caracol (1974)
Strumentazione: pour 15 instruments (1,1,1,1 - 1,0,1,0 - 6,1,1,1)
Dieses Stück kann für sich oder als Ergänzung zu "Fragment pour orchestre" aufgeführt werden.
Durata: 5' 00"-7' 30"
Edition Peters
Postfach 746 D-04007 Leipzig
Miss Filena Pal at her keyboard (1975)
a portrait
Strumentazione: for 9 performers and a time coordinator
Anmerkung Englerts (mündlich): "Diese Komposition eignet sich am besten für eine Aufführung mit Kindern. Sie ist in Paris mit Kindern im Alter zwischen 9 und 14 Jahren unter der Leitung von Pierre Mariétan aufgeführt worden."
Durata: 20' 00" Manuscritto
The Mohawk evening song – painting by Goya (1975)
Music on tape, 2 tracks
Durata: 34' 00" Manuscritto
Fragola (1976)
Strumentazione: pour miniordinateur INTELLEC8 et deux synthétiseurs VCS3 (1 éxecutant)
Durata: 20' 00" Manuscritto
MOT 76/1 (1976)
Music on tape (2 tracks)
Durata: 20' 14" Manuscritto
Three pieces of music (1976)
Strumentazione: for computer controlling analog devices